​Åre i topp för Airbnbuthyrningar i Sverige

I två år har tankesmedjan Timbro kartlagt delningsekonomin i världen. Resultatet: världens första index över delningsekonomin i 213 länder. I dag lanseras indexet i Stockholm med fokus på boende och vilka kommuner som har mest uthyrning via Airbnb. Åre toppar listan, medan många bruksorter befinner sig i botten.

– Ett antal mindre kommuner har högre utbud än storstadskommunerna, det handlar om populära besöksdestinationer som Åre, Gotland och Båstad, säger forskningsledaren Alexander Funcke.

Störst boendedelning har turistkommuner och kommuner i Stockholmstrakten. Längst ned i rankningen finns bruksorts- och glesbygdskommuner som Hallstahammar, Fagersta och Lycksele. Bor man i Åre är sannolikheten dubbelt så stor att man hyr ut sitt boende som om man bor i Stockholm.

Här är de 25 kommuner där flest svenskar hyr ut sitt boende på Airbnb

23. Malung-Sälen

24. Höganäs

25. Högsby

Läs den sammanfattande rapporten med hela listan här.

Läs huvudrapporten (engelska) här.

Hämta underlag till grafik för kommunrankingen här.

Anmäl dig till seminariet här.

För mer information, kontakta:

Karin Svanborg-Sjövall, vd Timbro

E-post: karin.svanborg.sjovall@timbro.se

Twitter: @KarinSjva

Alexander Funcke, forskningsledare

E-post: funcke@sas.upenn.edu

Telefon: +1-347-781-8303

Twitter: @funcke

Timbro följer GDPR vilket betyder att vi respekterar din integritet och din rätt att ha kontroll över dina personuppgifter. Läs mer i vår integrationspolicy.