Dilemman gör fungerande bistånd omöjligt

Utvecklingsbistånd kan bara fungera där det inte behövs. Det är ett av de dilemman som gör tanken på ett fungerande bistånd omöjlig.

Det hävdar Fredrik Segerfeldt, i sin nya bok Biståndets dilemman - därför bekämpar inte vår politik fattigdomen, som publiceras i dag.

– Bistånd kan bara fungera i länder med goda institutioner. Och sådana länder utvecklas ändå. I länder som inte utvecklas på grund av dåliga institutioner gör bistånd skada, säger Segerfeldt.

I Biståndets dilemman förklarar Segerfeldt, utsedd av Sidas tidning OmVärlden till landets fjärde mäktigaste biståndsdebattör, varför tusentals miljarder kronor under ett halvt sekel inte lyckats utrota världsfattigdomen.

– I sin bok Biståndets dilemman kräver Fredrik Segerfeldt intellektuell hederlighet från alla som vill bekämpa fattigdom med bistånd. Jag kan inte annat än hålla med om att mycket mer av den varan behövs, säger Joakim Stymne, tidigare statssekreterare för utvecklingssamarbete.

För recensionsex kontakta Anna Hamnegård,
anna.hamnegard@timbro.se

För att komma till Timbros bokhandel klicka här

Fredrik Segerfeldt är författare och debattör. Detta är hans tredje bok på Timbro. Tidigare har han gett ut böckerna Vatten till salu och Gör ingen skada.

För frågor: Fredrik Segerfeldt
fredriksegerfeldt@gmail.com