Forskare: Närodlad mat minskar livsmedelssäkerheten

Pierre Desrochers och Hiroko Shimizu från Kanada har skrivit boken En hipsters dilemma. I boken bemöter de en rad myter om närodlad mat, från att det skulle vara bra för klimatet till att det skulle öka livsmedelssäkerheten.

Om idén om närodlat genomfördes i stor skala skulle den leda till större miljöskador, minskad ekonomisk tillväxt och betydligt större osäkerhet i matproduktionen än vad vi har i dag, säger Pierre Desrochers, en av författarna till boken.

I dag kan vi föda 10 000 gånger fler människor på samma landareal som när vi levde som jägare och samlare under den äldre stenåldern. I boken berättar författarna hur mänskligheten har gjort den här resan på några tusen år.

Att gå tillbaka till gamla sätt att göra saker på kan bara ge oss gårdagens värld tillbaka. De konsumenter som köper närodlat för att de vill försäkra sig om en bättre, billigare och mer säker tillgång på mat, bör undersöka om deras medel leder till de önskade målen, säger Hiroko Shimizu.

I USA finns det i dag både fler personer som sitter i fängelse och som är advokater än som är bönder på heltid. Jag tror att människor har fått svårt att relatera till matproduktion, säger Hiroko Shimizu.

Om författarna
Pierre Desrochers är docent i geografi vid University of Toronto och har författat över 40 vetenskapliga artiklar om globalisering, hållbar utveckling och energi och är knuten till flera institut i både Kanada och USA. Hiroko Shimizu är utbildad policyanalytiker och ekonom från Osaka University. De har båda varit research fellows vid miljöinstitutet PERC - Property and Environment Research Center - i Montana, USA.

Ladda ner pressbild på författarna här. För featurebilder, kontakta Lydiah Wålsten.
Läs ett utdrag ur boken här.
Ladda ner en högupplöst bild av bokomslaget här.
Läs mer om boken på den engelska hemsidan http://www.globavore.org/.

Röster om boken
"En hipsters dilemma driver argumentet att fördelarna med att äta närproducerat har överdrivits enormt av matdebattörer, och att de allvarliga nackdelarna har gömts undan i debatten. Bokens ton är tydligt positiv, delvis kanske för att det är kul att motbevisa någon, men också för att de två författarna är fast övertygade optimister gällande den globala matsituationen.”
Stephen Budiansky, författare, i Wall Street Journal.

“Mat är ett område som redan från början är så förknippat med andra känslor: barndomens trygghetsmat, vad som fanns på menyn under den dejt då vi träffade den vi nu älskar. Just därför är vi så känsliga för manipulation. Vi vill ju inte bara äta gott, utan också göra gott. Men den som hävdar högre moral på grund av närodlat, är helt enkelt fel ute.”
Patrik Strömer, bokrecensent, i Magasinet Neo.

Kontakt och medieförfrågningar
Pierre Desrochers, författare, e-mail pierre.desrochers@utoronto.ca, telefon +1 (905) 828-5206.
Hiroko Shimizu, författare, e-mail hshimizu50@hotmail.com.
Lydiah Wålsten, programansvarig Miljö, tillväxt och konsumtion, e-mail lydiah.walsten@timbro.se, telefon 070 646 56 88.

• närodlad mat
  • närodlat