​Hård kritik mot regeringens klimatpolitik

Sverige utsläpp kan minskas kraftigt. Det framgår av Timbros beräkning som visar på ett stort resursslöseri i klimatpolitiken. Totalt sett lägger regeringen 9 av 10 kronor på åtgärder som inte är effektiva för att sänka koldioxidutsläppen. Miljöpartiet är bland de mest slösaktiga partierna och nu släpper Timbro en film för att belysa problemet. Beräkningen presenteras på Aftonbladets debattsida.

I rapporten ”Effektiv klimatpolitik?” har Ellen Gustafsson, student i nationalekonomi vid Köpenhamns universitet, utifrån expertutlåtanden och forskning kartlagt hur väl tio viktiga klimatpolitiska reformer sänker utsläppen. Resultatet visar att om regeringen hade styrt om hela budgeten på 2,9 miljarder till de mest effektiva åtgärderna hade utsläppen kunnat minska med 99 procent och Sverige hade varit nära att nå det långsiktiga klimatmålet till 2045.

– Det finns en stor potential att göra skillnad, men i stället lägger regeringen 3 miljarder varje år på åtgärder som inte spelar någon roll, säger Ellen Gustafsson.

Författaren kritiserar Miljöpartiets valkampanj och valfilm på temat ”Nu” som säger att ”klimatet inte kan vänta” och till lanseringen har Timbro tagit fram en film som kritiserar Miljöpartiets kampanj.

– Regeringens klimatpolitik som Miljöpartiet stoltserar med är Sveriges näst mest ineffektiva. Stora summor läggs på det som forskningen visar inte fungerar, som klimatångestterapi och elcyklar, säger Ellen Gustafsson som vill se fler internationella åtgärder.

Vilka partier hamnar då i topp? Resultatet är förvånande givet hur klimatdebatten förs.

– Regeringen lägger mer än dubbelt så mycket pengar på klimatet som Moderaterna gör i sin budget. Ändå är det Moderaterna som skulle sänka utsläppen mest enligt vår beräkning, avslutar Ellen Gustafsson.

Här är de partiers vars budgetar skulle sänka utsläppen mest:

1. Moderaterna. Beräknad utsläppsminskning: 14 miljoner ton. Kostnad: 2 miljarder kronor.
  2. Regeringen. Beräknad utsläppsminskning: 11 miljoner ton. Kostnad: 10 miljarder kronor.
  3. Centerpartiet. Beräknad utsläppsminskning: 9 miljoner ton. Kostnad: 7 miljarder kronor.
  4. Sverigedemokraterna. Beräknad utsläppsminskning: 8 miljoner ton. Kostnad: 4 miljarder kronor.
  5. Liberalerna. Beräknad utsläppsminskning: 6 miljoner ton. Kostnad: 4 miljarder kronor.
  6. Kristdemokraterna. Beräknad utsläppsminskning: 5 miljoner ton. Kostnad: 3 miljarder kronor.

Läs rapporten här.

För underlag till grafik, klicka här.

Läs artikeln i Aftonbladet här.

För mer information, kontakta:

Jacob Lundberg, chefsekonom, Timbro

E-post: jacob.lundberg@timbro.se

Twitter: @jacob_lundberg

Ellen Gustafsson, rapportförfattare

E-post: ellen.gustafsson@timbro.se

Twitter: @ellenkjg

• miljöpartiet
  • klimat
  • miljö

Timbro följer GDPR vilket betyder att vi respekterar din integritet och din rätt att ha kontroll över dina personuppgifter. Läs mer i vår integrationspolicy.