Index of Economic Freedom 2012: Sverige 10:e mest fria ekonomin i Europa

Index of Economic Freedom – Wall Street Journals och Heritage Foundations index över ekonomisk frihet i världen – har lanserats för 2012. Sverige kommer på plats 10 i Europa, och för tredje året i rad på plats 21 i världen. Bland de europeiska länderna kommer Sverige strax före Tyskland, betydligt före Frankrike men efter länder som Danmark, Storbritannien, Estland och Finland.

– Det är samma tendens som vi har sett i andra internationella jämförelser. Sverige har bra institutioner, lite korruption och bra skydd av äganderätten. Men en rigid arbetsrätt och höga skatter gör att vi inte får en högre placering, säger Lydiah Wålsten, ansvarig för området Miljö, tillväxt och konsumtion på Timbro.

Den 20 februari kommer Jim Roberts, ansvarig för indexet vid Heritage Foundation och utvecklingsekonom från Yale University, till Timbro för att presentera resultaten.

Indexet har gjorts sedan 1995 och under den perioden har Sveriges ekonomiska frihet ökat, från plats 41 till plats 21 och Sverige gått från kategorin “moderately free” till “mostly free”. För att Sverige skulle klassas som en fri ekonomi enligt indexet – som Australien, Hong Kong, Singapore, Nya Zeeland och Schweiz – skulle dock ytterligare reformer behövas. Enligt indexet för 2012 har Sverige en av Europas mest rigida arbetsrättslagstiftningar och statens andel av BNP är jämförelsevis stor.

För Timbros sammanfattning av undersökningen ur svenskt perspektiv, klicka här.

För rapporten i sin helhet (engelska), klicka här.

För mer information om indexet kontakta Heritage Foundations Jim Weidman, telefon (202) 675-1761, e-mail jim.weidman@heritage.org eller Timbros Lydiah Wålsten, programansvarig Miljö, tillväxt och konsumtion, telefon 0706 - 46 56 88, e-mail lydiah.walsten@timbro.se.

• index of economic freedom
  • economic freedom
  • lydiah wålsten