Integration eller assimilation? En utvärdering av svensk integrationsdebatt

Svenska politiker säger integration, men menar assimilation. Det konstaterar statsvetaren Andreas Johansson Heinö som vid ett seminarium på Timbro i dag presenterade rapporten ”Integration eller assimilation? En utvärdering av svensk integrationsdebatt”.

Andreas Johansson Heinö, statsvetare vid Göteborgs universitet, har granskat svensk integrationsdebatt från 1960-talet fram till i dag. Hans utvärdering visar att alla tycks vilja ha mer integration, men få verkar veta vad integration betyder.

–    I den svenska debatten säger vi gärna integration, men synar man argumenten är det tydligt att assimilation, kravet på att nyanlända ska anpassa sig till Sverige och svenska seder och bruk, är det många eftersträvar, säger Andreas Johansson Heinö.

Rapporten ”Integration eller assimilation?” innehåller också en jämförelse mellan den svenska integrations- och invandringsdebatten och motsvarande debatter i Frankrike, Storbritannien och Tyskland.

–    I andra europeiska länder förs på sina håll en mycket kvalificerad debatt om integrations- och invandringsfrågor. Men den får svenska läsare och lyssnare mycket sällan ta del av, konstaterar Andreas Johansson Heinö.

De senaste åren har såväl Sverige som Europa sett omfattande migrationsströmmar, vilket självklart medför omfattande påfrestningar för både individer och samhällen.

–    Fördelen med assimilationsbegreppet är att det ger utrymme för en debatt om mer eller mindre: hur mycket assimilation behöver vi? Vilka metoder är acceptabla för att uppnå denna likhet? Integrationsbegreppet däremot är omättligt. Det kommer alltid att finnas aspekter där nykomlingen inte är tillräckligt integrerad, säger Andreas Johansson Heinö.

För att  läsa rapporten klicka här

För mer information:
Andreas Johansson Heinö