Ny bok avslöjar: Sverigedemokraternas väljare är som folk är mest

Stämmer verkligen den etablerade bilden av Sverigedemokraternas väljare? Är de våldsamma rasister och reaktionära högerextremister? En fördomsfri granskning, baserad på djupintervjuer med väljarna själva, utmanar dessa givna sanningar.

I boken Folkhemspopulismen – berättelsen om Sverigedemokraternas väljare visar opinionsexperten Markus Uvell att de som röstar på Sverigedemokraterna helt enkelt är som folk är mest. I stället för högerextremism vurmar de för folkhemmets trygghet, ivrar för jämlikhet och prisar Sveriges särställning i världen.

- De frågor SD-väljare i undersökningar anger som viktigast i politiken är desamma som för andra väljare: jobben, välfärden, brottsligheten, ekonomin. Naturligtvis är de starkt invandringskritiska – kraftigt minskad invandring är den gemensamma nämnaren. Men inte heller av SD-sympatisörerna upplevs invandringen som viktigare än de stora frågor som dominerar den politiska debatten, säger Markus Uvell.

Likheten mellan svenska folkets åsikter och Sverigedemokraternas budskap är på flera punkter oroväckande stor.

- Efter att ha studerat denna väljargrupp ingående blir min slutsats att uppgörelsen med fenomenet SD handlar om mycket mer än om att möta Jimmie Åkesson i debatter eller kartlägga partiets kandidater. Det handlar om att göra upp med flera av de allra mest populära föreställningarna i svensk samhällsdebatt, föreställningar som SD exploaterar för sina egna syften, avslutar Markus Uvell.

Folkhemspopulismen är inte en bok om Sverigedemokraternas chanser inför valet 2010, utan om det land som skapat partiet. I ett särskilt avsnitt visar dessutom den danske journalisten och författaren Erik Meier Carlsen parallellerna till Dansk Folkepartis framväxt och framgång.

Markus Uvell är chef för kommunikation och opinionsanalys inom Svenskt Näringsliv, tidigare bland annat vd för Demoskop och grundare av United Minds. Har på Timbro tidigare utkommit med böckerna Den goda politiken (1995, med Janerik Larsson) och Rebeller – IT-företagen och samhället (1999).

För mer information, kontakta:

Markus Uvell, 0706-85 31 55, markus.uvell@svensktnaringsliv.se

För att beställa ett recensionsexemplar vänligen kontakta:

Anna Wilson, 0709-26 31 77, anna.wilson@timbro.se

• timbro förlag