Ny bok från Sektor3 och Timbro: Mångfald eller enfald? – efter friskolereformen

Tankesmedjorna Sektor 3 - tankesmedjan för det civila samhället - och Timbro lanserar boken Mångfald eller enfald? - efter friskolereformen. I boken diskuterar journalisten Magnus Nilsson och den tidigare statlige utredaren Ola Johansson mångfald och valfrihet inom skolans område från två olika perspektiv. De har fått i uppgift att gå tillbaka till reformens intentioner och kommentera utvecklingen, för att sedan blicka framåt. Att öka mångfalden bland dem som driver skolor var en bärande tanke i friskolereformen, så vad har hänt sedan dess? Och vad ställer det för krav och förväntningar på den framtida utvecklingen?

-    Även om det skett en liten tillväxt sedan reformen så har andelen skolor utan vinstsyfte minskat avsevärt de senaste åren. Kooperativ, stiftelser, ideella organisationer, trossamfund och fler, verkar helt enkelt inte vilja starta fristående skolor i särskilt stor utsträckning. Eller, om vi vänder på det, de som vill starta fristående skolor väljer inte att göra det som en icke-vinstdrivande organisation. Om det finns en politisk vilja och ett värde av att det finns aktörer utan vinstsyfte så behövs också en politik för det. Politiken i varje enskild kommun måste kunna svara upp mot dessa skolors behov, säger Hanna Hallin, chef för Sektor 3.

-    Riskkapitalbolag, småskaliga entreprenörer, stiftelser, ideella föreningar och personalkooperativ är alla viktiga delar av det som i dag ofta klumpas ihop som ”privata friskolor”. När kommuner utformar visionerna för framtidens skolor måste man se friskolorna för den mångfald de utgör och den mångfald de kan tillföra. I den mångfalden hittar vi också visionerna om vad friskolereformen kan uppnå. säger Eva Cooper, ansvarig för Timbros välfärdsprogram

Läs Eva Coopers och Sektor3:s chef Hanna Hallins artikeln på Dagens Samhälle

För att ladda ned Pdf-version av boken

För att beställa boken maila till info@timbro.se