Ny bok: "Människoapans utmaning" av Niklas Elert

Mänskligheten reser sig just nu ur fattigdom och misär i en omfattning som saknar historiskt motstycke. Ekonomisk tillväxt och teknologisk utveckling har på samma gång gjort människan till en naturkraft, som sätter stora spår på planeten.

Vad händer i slutet av det här århundradet, när elva miljarder människor får samma levnadsstandard som den vi har i Sverige i dag, om inte högre? Klarar jorden det?

Budskapet i boken Människoapans utmaning - Miljö, tillväxt och vår planets framtid är att ekonomisk tillväxt inte behöver vara dåligt för miljön. Tvärtom är en rikare värld på många sätt en förutsättning för en grönare tillvaro. Men det bygger på att vi förstår hur marknadsekonomin kan hjälpa oss att frigöra vår kreativitet och lära av våra misstag. Den hjälper oss anpassa oss och åtgärda de miljöproblem vi tidigare orsakat.

Människoapans utmaning blickar mot en framtid fylld av experiment, där äganderätt, ny teknik och miljarder människoapors kreativitet räddar planeten.

Om författaren:
Niklas Elert är doktorand i nationalekonomi vid Örebro universitet och knuten till Ratio – Näringslivets Forskningsinstitut. Han har även jobbat som ledarskribent, bland annat på Expressen. Han älskar superhjältar, science fiction och fantasy.

Boken lanserades 21 maj på ett seminarium där Victor Galaz, Stockholm Resilience Centre och författare till boken The Anthropocene Gap, och Anders Bolling, författare och journalist Dagens nyheter, deltog.

Seminariet går att se om du klickar här

Mer om boken samt foton finns här: www.timbro.se/manniskoapan

_______________________________________________________________________________

Sagt om boken:

”Detta är precis vad miljödebatten behöver. Någon som struntar i den, och i stället tar ett bredare och djupare grepp om frågorna med nya idéer och ny energi. Elerts bok är viktig, men bättre än så, den är fantasieggande och underhållande.”
  Johan Norberg, idéhistoriker och författare

”Bland det mest begåvade som skrivits om miljö och trots gediget underlag flyhänt skriven och ett nöje att läsa. Missa varken boken eller releasen.”
  Mattias Svensson, redaktör Magasinet Neo
______________________________________________________________________________
Kontakt och medieförfrågningar

Niklas Elert, författare,niklas.elert@ratio.se, 0763-47 75 40