Ny rapport: Byggkostnaden för kommunala badhus rusar i höjden

Nya kommunala badhus blir ofta betydligt dyrare än de summor som diskuteras när politikerna förbinder sig till projekten. Enbart byggkostnaden blir i regel två-tre gånger högre än ursprungliga uppskattningar visade. Det framgår i den nya rapporten ”Badhusboom!” som presenteras på Timbro i dag.

Philip Lerulf, utredare på Timbro, har granskat badhusprojekt i nio svenska kommuner. I rapporten ”Badhusboom! Slarv och slöseri när kommunerna bygger nytt för miljarder” konstaterar han att projekten kringgärdas av återkommande brister.

‒ En luddig politisk ambition om att ”sätta kommunen på kartan” leder till bristande kostnadskontroll. Det finns dessutom betydande risk för överetablering när politiker och tjänstemän planerar badhus utan hänsyn till tilltänkta anläggningar i grannkommunerna, säger Philip Lerulf.

Badhus med alltifrån äventyrsdel till tävlingsbanor och publikläktare är dyra. En ny inomhusanläggning kostar flera hundra miljoner kronor att bygga och ytterligare tiotals miljoner att driva varje år.

Philip Lerulf anser att kommuner som nu ligger i startgroparna och planerar att bygga nya anläggningar bör dra lärdom av erfarenheterna från de granskade badhusprojekten. Under de närmaste tio åren kommer en stor del av Sveriges kommunala simhallar att behöva renoveras eller ersättas med nya anläggningar. Det ställer krav på ansvarsfull hantering av skattemedlen och en förmåga att prioritera, anser han.

‒ I rapporten finns det flera exempel på märkliga politiska prioriteringar. I en kommun var politikerna beredda att skära ned i skolan samtidigt som man tillät badhusprojektets planerade kostnader att skjuta i höjden. Det finns också exempel på hur politikerna röstat ja till ett nytt badhus väl medvetna om att de mycket höga driftskostnaderna kommer att kräva skattehöjningar, säger Philip Lerulf.

För att ladda ned rapporten klicka här

Läs debattartikeln "Glada kommunpolitiker bygger äventyrsbad och tvingas skära ned i skolan" på SVT Debatt av Philip Lerulf

philip.lerulf@timbro.se

• inomhusanläggningar