Ny rapport från Timbro: Det borgerliga samhället – i tur och retur?

Politiska lösningar har länge premierats framför civila initiativ i Sverige. Allt fler efterlyser dock nu en förnyad debatt om behovet av ett starkt civilsamhälle. Lars Trägårdh tar i essän Det borgerliga samhället – i tur och retur? pulsen på civilsamhället.

–      Lars Trägårdh visar i sin essä hur civilsamhället under lång tid har hållits tillbaka till följd av Socialdemokraternas långa maktinnehav. Det är hög tid för den samlade borgerligheten att väcka liv i debatten om de lagar, regler, skatter och avdrag som kan främja de fria föreningarnas och organisationernas roll i Sverige, säger Håkan Tribell, chef Timbro Idé.

I essän skriver Lars Trägårdh bland annat att ”Den traditionella svenska misstänksamheten mot otillbörligt privatinflytande kommer bland annat till uttryck i att Sverige i dag är det enda landet i Europa som inte har någon form av skattelättnad för personer, företag och andra som ger pengar till ’ideell’ verksamhet".

I Sverige har det länge ansetts som mer demokratiskt att fördela skattepengar till civilsamhället genom en politisk process, än att låta medborgarna efter sin egen klokskap ge pengar till de ändamål som de vill stödja. På senare tid har dock alltfler börjat efterlysa en debatt om behovet av ett starkt civilsamhälle. Det finns flera förslag och tankar om hur det civila samhället ska stärkas, men det har stor betydelse hur detta sker.
–         Vill vi ha ett livskraftigt civilsamhälle som inte är ensidigt beroende av vare sig staten eller enskilda marknadsaktörer behöver vi föra en tydligare idédebatt om vad det egentligen är vi vill uppnå, säger Håkan Tribell.

Lars Trägårdh är professor i historia och har under många år bott i USA och varit verksam vid Colombia University. I Sverige är han knuten till Enheten för forskning om det civila samhället vid Ersta Sköndal högskola. På Timbro har han tidigare gett ut Empowerment och egenmakt.

Essän ingår i Timbros arbete om Borgerlighetens framtid.

Ladda ned essän här

Håkan Tribell