Ny rapport pekar på hinder för landsbygden

Vi behöver lära mer av historien när det kommer till landsbygdens förutsättningar. Det skriver årets sommarsmeder Kina Lundqvist och Dag Elfström i rapporten “Hade hela Sverige kunnat leva? Tankar om en hållbar näringspolitik” som presenteras på en frukost på Timbro i dag.

– Rapporten spänner från Rehn–Meidner-modellen på 1950-talet till dagens projektbaserade stödpolitik och pekar på hinder som finns för att landsbygden ska kunna behålla invånare och företag, säger Dag Elfström.

I rapporten “Hade hela Sverige kunnat leva?” lyfts historien om vilka effekter den solidariska lönepolitiken fick på företagandet i Sverige, inte minst på landsbygden. Författarna betonar att det är en viktig lärdom för borgerliga politiker och debattörer.

Det finns ett ideal att hela Sverige ska leva. Men samtidigt finns det strukturella problem som hindrar en sådan utveckling. Det är kanske inte möjligt att uppnå idealet, men ett första steg är att på ett seriöst sätt diskutera det som företag och lokalpolitiker upplever som begränsande, säger Kina Lundqvist.

Demoskop har ställt frågan till allmänheten vad man tror om utvecklingen för den egna orten. 49 procent på gles- och landsbygd är oroliga för att utvecklingen på den egna orten halkar efter utvecklingen i det övriga landet. Tydligast är oron i Norrland. I storstadsområden är oron betydligt mindre.

Rapporten i korthet

• Urbanisering är ett naturligt fenomen i ett samhälle och i en ekonomi i förändring, men den politik som har förts i Sverige har förstärkt flytten från landsbygden. Arbetsmarknadspolitik, regleringar och skatter har anpassats efter de mest produktiva företagens förutsättningar, vilket har minskat livskraften på landsbygden.
  • Det politiska svaret har inte varit att åtgärda de strukturella problem som finns utan att införa punktinsatser i form av nya högskolor och utlokaliserade myndigheter.
  • Vid sidan av detta finns lagar och förordningar som hämmar landsbygden, såsom strandskydd, långa handläggningstider, riksintresset, drivmedelsskatter och till del pumplagen.

För att läsa rapporten, klicka här.
För pressfoton på författarna, klicka här och här.
För att se Demoskops undersökning gällande landsbygden, klicka här.

Dag Elfström, rapportförfattare, dagel878@student.liu.se, 073-632 51 70.
Kina Lundqvist, rapportförfattare, kina.lundqvist@gmail.com, 070-333 40 81.

• urbanisering
  • kina lundqvist