Receptfritt säljer bäst i glesbygden

Försäljningen av receptfritt har ökat mest i Jämtland, Värmland, Västerbotten, Västernorrland och Dalarna. Uppgången har skett såväl före som efter avregleringen, som trädde i kraft 440 dagar sedan. Tankesmedjan Timbro har i rapporten ”Glesbygden starkast ut” analyserat statistik från Apotekens Service AB mellan 2006 och 2010.

Före avregleringen höjdes kritiska röster som befarade en ”apoteksdöd”. Dessa farhågor visar sig nu inte stämma.

– Påståendena om apoteksdöden är inte bara överdrivna, de är direkt fel. Antalet apotek har ökat sedan avregleringen och försäljningen av receptfria läkemedel ökar mest i glesbygden, säger Lydiah Wålsten, ansvarig för miljö, tillväxt och konsumtion på Timbro.

Statistiken visar även att försäljningsuppgången av receptfria läkemedel med paracetamol påbörjades redan 2008 före avregleringen och att trenden fortsatt.

– Det går inte att säga att det är avregleringen som har orsakat försäljningsökningen av paracetamol utan trenden fanns tidigare, säger Lydiah Wålsten.

För försäljningsökning av receptfritt och totalt inköp av receptfritt i kronor per län under perioden 2006-2010 klicka här

För att ladda ned rapporten klicka här

För mer information kontakta Lydiah Wålsten:
0706 - 46 56 88, lydiah.walsten@timbro.se

• lydiah wålsten