Skelleftebo i ny bok om globaliseringen

I dagarna är det tio år sedan kravallerna under EU-toppmötet i Göteborg. Med anledning av det ger den liberala tankesmedjan Timbro ut boken Globaliseringens triumf?. 22-årige Jacob Lundberg från Skellefteå har skrivit ett kapitel i boken.

- Jag skriver om hur världen har blivit en bättre plats de senaste decennierna. Fattigdomen har minskat, hälsan förbättrats och demokratin gått framåt, säger Jacob Lundberg.
- Under de tio år som har gått sedan Göteborgskravallerna har det blivit ännu tydligare att de vänsterungdomar som då protesterade mot kapitalismen och globaliseringen hade fel, fortsätter Jacob Lundberg. Globaliseringen gör världen bättre, inte sämre.

Övriga kapitel har skrivits av bland andra förre folkpartiledaren Lars Leijonborg och Svenskt Näringslivs chefekonom Stefan Fölster. Eva Cooper är redaktör.

Jacob Lundberg är uppväxt i Skråmträsk men studerar för tillfället nationalekonomi vid University of Oxford. Han är också aktiv i Moderata Ungdomsförbundet och driver bloggen Dagens goda nyhet (dagensgodanyhet.blogspot.com) som varje dag presenterar en faktauppgift om utvecklingen i världen.

Några faktauppgifter från Jacob Lundbergs kapitel:
- 87 procent av världens befolkning bor i länder som har blivit mer kapitalistiska de senaste decennierna.
- Sedan 1980 har andelen människor som bor i demokratier ökat från en tredjedel till över hälften.
- Den extrema fattigdomen i världen har minskat från 42 procent till 21 procent mellan 1981 och 2005.
- Under de gångna tio åren var den genomsnittliga ekonomiska tillväxten i världen hela 4,3 procent årligen. Aldrig förr har så många människor upplevt så snabb ekonomisk utveckling som under 2000-talets första decennium.

Mer information om boken

För pressfoto på Jacob Lundberg

För ytterligare kommentarer, vänligen kontakta
Jacob Lundberg, +44 78 5266 5534 eller 070-276 74 24 (båda fungerar), lundberg.jacob@gmail.com

Eva Cooper, redaktör, 0708 - 10 17 83

Jacob Lundberg befinner sig i Skellefteå den 1 juli och finns tillgänglig för intervjuer.
____________________________________________________________________________________
Info: Globaliseringens triumf?
Förord och redaktör: Eva Cooper

Författare: Andreas Bergh, Adam Cwejman, Fredrik Erixon, Stefan Fölster, Annie Johansson, Lars Leijonborg, Jacob Lundberg, Johan Norberg, Roland Poirier Martinsson, Maria Rankka och Lydiah Wålsten.

• jacob lundberg
  • globaliseringens triumf?