Statens miljöförstöring betydligt större än 9 miljarder per år

Varje år tvingas skattebetalarna medverka till att fiska ut världshaven, öka skadliga utsläpp och bidra till den globala uppvärmningen. Det visar rapporten “Fiskesubventioner och andra bottennapp” som Maria Wetterstrand, språkrör Miljöpartiet, och Mattias Svensson, redaktör på tidskriften Neo, publicerar på Timbro.

- Fiskesubventioner leder till att haven fiskas ut. Ändå har nuvarande regering valt att inte minska fiskesubventionerna. I stället har man ökat beloppet med 200 miljoner kronor, säger Maria Wetterstrand.

De direkta miljöskadliga subventionerna beräknas av SCB till minst 9 miljarder kronor om året (2010). SCB räknar främst bidrag till fisket, jordbruket och transportsektorn. Men rapportförfattarna menar att siffran är alldeles för lågt räknad och att det rör sig om betydligt större belopp.

- Det offentliga stöder miljöskadlig verksamhet på betydligt fler sätt än de 9 miljarder SCB räknar med i dag. Statliga flygbolag får miljardtillskott, kommuner subventionerar parkeringsplatser och EU ger generösa lån till bilfabriker. Det ger mer miljöskadliga utsläpp än om verksamheten fått klara sig på marknadsmässiga villkor, säger Mattias Svensson.

I rapporten listas nio sätt där stat och kommun genom bidrag, skatteförmåner och regler försämrar miljön: fiske, tjänstebilar, flygplatser, kärnkraft, SAS, olja, kolkraft, parkering och särskilda skatteundantag i konkurrensneutralitetens namn.

- Minskade miljöskadliga subventioner är den billigaste miljöpolitiska åtgärden och borde vara lättast att komma överens om. Trots det finns lite kunskap om de miljöskadliga subventionernas omfattning, säger Maria Wetterstrand.

Fakta om miljöskadliga subventioner

• Enligt Riksrevisionen uppgick stödet till fisket i Sverige till 284 miljoner kronor 2006, medan förädlingsvärdet av fångsten var 340 miljoner kronor. Det betyder att över 80 procent av fiskens värde utgörs av subventioner.

• År 2004 konstaterade Naturvårdsverket att fossila bränslen skattesubventioneras för motsvarande 44 miljarder kronor per år.

• En forskningsgenomgång av International Institute for Sustainable Development (IISD) visar att växthusgasutsläppen fram till 2050 skulle kunna minska med 18 procent bara genom att stater slutar att subventionera fossila bränslen.

Lista över rapportens subventioner

Fossila bränslen (Sverige)
44 miljarder/år
Naturvårdsverket 2004