​Stiftelsen Fritt Näringsliv återstartar mediegranskande institut

Den 1 februari 2018 återstartar Stiftelsen Fritt Näringsliv Näringslivets medieinstitut. Verksamheten kommer att ligga utanför Timbro med uppdraget att granska hur medier lever upp till kraven på saklighet, allsidighet och opartiskhet. Ett välbekant ansikte kommer att leda verksamheten: Mats Olin, grundare av Second Opinion och tidigare chef för Timbro Medieinstitut, som flyttar hem till Sverige efter en tid i Tyskland.

– Jag ser fram emot att komma tillbaka till mediegranskningen. De stora nyhetsmedierna är noga med att lyfta fram sina kvalitetssäkrande arbetsmetoder nuförtiden. Vårt jobb kommer vara att kontrollera att de lever upp till de fina orden.

Institutet har fått finansiering för att under tre år bedriva sin verksamhet självständigt. Budgeten är 2,5 miljoner per år. I samband med att verksamheten startar upp sitt arbete kommer Timbro att avveckla sin mediegranskande del, Timbro Medieinstitut.

– Vårt beslut har varit att separera mediegranskningen från Timbro. Mediekritiken bygger på en egen metod och logik och tjänar på att bedrivas i egen regi, säger Karin Svanborg-Sjövall, vd för Stiftelsen Fritt Näringsliv.

Andreas Ericson, som idag leder Timbro Medieinstitut, kommer att fokusera på författandet av sin nya bok som utkommer på Timbro förlag 2018.

Om Näringslivets Medieinstitut

• Näringslivets Medieinstitut bildades 1988. Namnet valdes för att klargöra att näringslivet var avsändaren och att institutet finansierades av arbetsgivarorganisationen SAF. Mediernas makthavare skulle vänjas vid ”att bli behandlade som just det de är, alltså makthavare bland andra makthavare” (Larsson 1994).
  • NMI presenterade innehållsundersökningar av de stora redaktionernas publiceringar. Det skedde inom ramen för en fristående stiftelse som leddes av medieforskaren och sedermera professorn vid JMK, Håkan Hvitfelt.