Sverige klättrar nio platser i internationell ranking av ekonomisk frihet

Sverige placerar sig på plats 30 i Economic Freedom of the World 2012, ett högt ansett index som rankar den ekonomiska friheten i världen, som släpps på Timbro i dag. Därmed förbättrar Sverige sig nio placeringar från förra årets plats 39.

– Regeringen har haft som mål att minska företagens regelbörda, vilket är den parameter i indexet som har förändrats mest under perioden. Även om mycket arbete återstår är det glädjande att utvecklingen går åt rätt håll, säger Lydiah Wålsten, projektledare Miljö, tillväxt och konsumtion.

Årets rapport visar att den ekonomiska friheten i världen har stigit från 6,79 till 6,83 där det sista året det finns data för är 2010. Det är främst i Asien och i Afrika den ekonomiska friheten har ökat, medan många europeiska länders och framför allt USA:s trend är negativ.

– För tio år sedan var USA rankat som den näst friaste ekonomin i världen. I dag ligger man på plats 18, säger Lydiah Wålsten.

Även i år placerar sig Hong Kong på plats 1, följt av Singapore och Nya Zeeland. Venezuela får det lägsta betyget bland de 144 länder som ingår i studien, följt av Myanmar (plats 143) och Zimbabwe (plats 142).

– Hög ekonomisk frihet är en förutsättning för att människor ska ha goda möjligheter att förverkliga sina idéer. På Timbro följer vi utvecklingen i världen bland annat genom att två gånger per år släppa ansedda index som mäter ekonomisk frihet, Index of Economic Freedom på våren och Economic Freedom of the World på hösten, säger Lydiah Wålsten.

Sveriges utveckling
Sveriges placering utifrån i de viktigaste komponenterna (från 1-10, ett högt värde representerar större grad av ekonomisk frihet):

• Statens storlek krympte något (från indexvärde 3,25 till 3,60)
  • Regleringen av kreditmarknaden, arbetsmarknaden och det privata näringslivet förbättrades (från indexvärde 7,42 till 8,13)
  • Sund penningpolitik förbättrades (från indexvärde 9,57 till 9,64)
  • Rättsskyddet och skyddet av äganderätten var i stort sett oförändrat (från indexvärde 8,41 till 8,38)
  • Frihandeln försvagades (från indexvärde 8,27 till 7,88)

Om Economic Freedom Index
Economic Freedom of the World
mäter och sammanställer i vilken grad länder är ekonomiskt fria. Årets upplaga rankar 144 länder som representerar mer än 95 procent av världens befolkning för år 2010, vilket är det senaste året det finns data för. Årets rapport har författats av James Gwartney, Gus A. Stavros Eminent Scholar Chair på Florida State University, Robert A. Lawson på Southern Methodist University och Joshua Hall från Beloit College.

För en sammanfattning, klicka här.

För att ladda ned rapporten Economic Freedom of the World 2012, klicka här.

För att ladda ned pressbild på rapporten klicka här

För tidigare Economic Freedom of the World-rapporter, besök www.freetheworld.com

Lydiah Wålsten
, projektledare Miljö, tillväxt och konsumtion, Timbro.
Telefon: 0706 - 46 56 88, E-mail: lydiah.walsten@timbro.se, Twitter: @lyw

• economic freedom of the world 2012
  • ekonomiska friheten i världen
  • lydiah wålsten
  • miljö
  • tillväxt och konsumtion
  • ekonomisk frihet
  • minska företagens regelbörda
  • sverige placerar sig på plats 30 i economic freedom of the world 2012
  • sveriges utveckling
  • ekonomi

Timbros uppdrag är att utveckla idéer och långsiktigt bilda opinion för marknadsekonomi, fri företagsamhet, individuell frihet och ett öppet samhälle. Timbro publicerar böcker, rapporter, skrifter och arrangerar seminarier. Timbro grundades 1978 och är en del av Stiftelsen Fritt Näringsliv.