Tål inte Jämlikhetsanden att granskas?

I dag framträder Richard Wilkinson, en av författarna till boken Jämlikhetsanden, på bokmässan i Göteborg. Timbro har försökt anordna en debatt i Sverige mellan Richard Wilkinson och Christopher Snowdon, författare till boken Jämlikhetsbluffen. Tyvärr har Wilkinson avböjt.

Christopher Snowdons granskning visar att författarna till Jämlikhetsanden jämför äpplen och päron, och att deras s k vetenskapliga undersökningar inte håller måttet. Wilkinson har svarat att debatten framöver borde föras i vetenskapliga tidskrifter.

Men varför har Wilkinson och hans medförfattare då skrivit Jämlikhetsanden som en populärvetenskaplig bok? Och varför har de båda startat en egen tankesmedja som riktar sig till allmänheten? Att Wilkinson talar inför publik i Göteborg visar att han önskar möta allmänheten – men inte någon som ställer besvärliga frågor?

I dag publicerar vi en ny och exklusiv intervju med Christopher Snowdon på Timbro TV.

• dan josefsson
  • håkan tribell