Timbro lanserar ny debattbok: Stärkta men inte starka. Om svenska domstolars svaga konstitutionella ställning

Det går ännu inte att fullt ut beskriva svenska domstolar som fria och oberoende. Det visar professor Joakim Nergelius i skriften Stärkta – men inte starka. Om svenska domstolars svaga konstitutionella ställning, som presenterades vid ett seminarium på Timbro i dag.

- Rättegångarna mot Julian Assange och The Pirate Bay har gjort att svenskt rättsväsende hamnat i det internationella strålkastarljuset. Bilden av det svenska rättsväsendets ställning är inte entydigt positiv, säger Joakim Nergelius.

I Sverige sågs länge politiken som överordnad juridiken. Men på senare år har det skett flera förändringar. Den senaste grundlagsreformen har på olika sätt stärkt ett oberoende rättsväsende.

- Reformerna som gjorts är otillräckliga. Exempelvis är det orimligt att domstolarna granskas av Justitiekanslern, regeringens organ, snarare än Justitieombudsmannen som ligger under riksdagen, säger Joakim Nergelius.

- Ett allvarligt problem är att reformförslag på domstolsområdet tenderar att betona effektivitet och kostnadsbesparingar snarare än rättssäkerhet, fortsätter Joakim Nergelius.

Det finns tyvärr ett stort ointresse för konstitutionella frågor. Men som varje sportentusiast vet är spelets regler minst lika viktiga som själva spelet.

- Sverige borde införa en plikt att tjänstgöra som nämndeman i domstolarna. Uppdragen skulle kunna lottas ut bland allmänheten. Det skulle på sikt skapa större intresse och engagemang för dessa viktiga frågor, poängterar Joakim Nergelius.
____________________________________________________________________________________

Joakim Nergelius
, som är professor i rättsvetenskap vid Örebro universitet, har i skriften Stärkta – men inte starka. Om svenska domstolars svaga konstitutionella ställning granskat de senaste grundlagsreformerna.

För att beställa boken klicka här

Joakim Nergelius
joakim.nergelius@oru.se