Varför väljer redaktioner bemanningsföretag?

Vid ett fullproppat seminarium arrangerat av Timbro Medieinstitut erkände Svenska Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling att avtalen mellan förbundet och bemanningsföretagen för journalister innebär att facket legitimerar systemet. Samtidigt ifrågasatte han arbetsgivarnas motiv, och ställde frågan om man hyr journalister bara för att slippa ta ett arbetsgivaransvar.

Stefan Koskinen, vd för Almega Tjänsteföretag och Henrik Bäckström, förbundsdirektör för Bemanningsföretagen, argumenterade för att bemanningssystemet på flera sätt bidrar till bättre journalistik. I stället för de oreglerade frilans- och vikariesvängarna ger bemanningsföretagen journalister en säkrare och bredare arbetsmarknad.

Marieberg Medias verksamhetschef Tobias Hellström redovisade flera enkätundersökningar som visade att journalister anställda av bemanningsföretag i hög grad är nöjda med sin situation.

För att ladda ned rapporten "Inhyrda journalister" klicka här

Roland Poirier Martinsson
rolandpm@timbro.se