Lyssna på alla sommarberättare!

Nu finns alla 30 sommarberättelser att lyssna på i Time to Tell! Nya, spännande röster och många starka berättelser har publicerats varje dag i sommar.

Sommar i P1 är en succé som återkommer år efter år, inte minst eftersom sommarpratarna är mer öppenhjärtiga och djupgående i sina berättelser än vi är vana vid när de annars syns i media.

Men även om relativt okända debutanter dyker upp då och då, är förstås chansen att få göra ett sommarprat i radio ganska begränsat.

– Vi ville ge fler chansen att dela sina berättelser! Många historier hade annars förblivit oberättade, hamnat i byrålådan eller i bästa fall delats med närmaste familjen. Berättarappen Time to Tell är en arena för personliga berättelser där vem som helst kan göra sin röst hörd, säger Ulrika Nordenstam, vd Time to Tell.

Lämnade allt

En av dem som tog chansen att vara en sommarröst hos Time to Tell är entreprenören Pernilla Carlsson som lämnade vardagslivets ekorrhjul och kastade sig ut i det okända. Pernilla sålde sin blomsteraffär och åkte till Ghana där hon började jobba som volontär på ett barnhem.

– Det är en naken och beskrivande berättelse om känslor som var långt ifrån rosenröda. Om hur det var att möta en helt annan kultur och vad vinsten av resan blev. Till exempel förekom barnaga och det var svårt att på ett så moget sätt som möjligt försöka bemöta detta.

Tiden på barnhemmet var både uppskakande och lärorik och för Pernilla blev berättandet en bearbetning av sin tid i Afrika.

– Det var ett fint sätt att skildra resan. Att berätta i ljud gjorde det enklare att nyansera känslorna än i skrift och det kändes som ett bekvämare sätt än video. Och framför allt upptäckte jag att jag gillar att berätta!

Time to Tell | Sommar

Vem som helst kan fritt lyssna på Pernillas och de andras sommarberättelser online eller via Time to Tell-appen.

Direktlänk till sommaralbumet
    Hämta berättarappen Time to Tell gratis och lyssna på ljudalbumet "Time to Tell talks | Sommar"