Tioex stänger investering i Kaunis Iron om 7 MSEK

Idag meddelar Tioex, plattform för investeringar i andrahandsaktier, att bolagets medlemmar investerat i Kaunis Iron, gruvbolaget som bygger världens första fossilfria och elektrifierade gruvdrift i Pajala. Medlemmar från Tioex har investerat drygt 7 miljoner kronor i Kaunis Iron i två omgångar.

Kaunis Iron vann stora framgångar då man i december fick tillstånd av Mark- och miljödomstolen för 35 års gruvverksamhet samt för att expandera med ytterligare två dagbrott. Tioex har tidigare investerat i bolag såsom Klarna, Einride, Cake, Doktor.se, Yabie och Exeger och har som målsättning att sänka tröskeln för mindre investerare att köpa in sig i bevisade onoterade tillväxtbolag. I investeringsrundorna för Kaunis Iron har medlemmar haft möjlighet att köpa in sig från 100 000 kr.

– Intresset för Kaunis Iron var väldigt stort och första rundan blev övertecknad med 40 procent. Bolaget har fått viktiga tillstånd på plats för att expandera verksamheten och det finns ett stort behov av en hållbarare gruvdrift. Det ska bli spännande att följa Kaunis Iron framåt, säger Johan Hägglund, vd och grundare för Tioex.

Intresset för gråhandel fortsätter att växa
Under förra året investerade Tioexs medlemmar drygt 70 miljoner i hela 15 investeringsrundor varav åtta nya portföljbolag. Antalet investeringsrundor ökade med drygt 110 procent och investeringsvolymen ökade med 20 procent jämfört med året innan. Bolaget ser att det finns ökade möjligheter att få investera i eftertraktade onoterade tillväxtbolag till mer fördelaktiga värderingar än tidigare.

– Förra året var svårnavigerat på grund av den osäkra marknaden men vi har fortsatt kunnat erbjuda medlemmar nya spännande investeringsmöjligheter samt öka våra volymer. Framåt kommer vi att behålla fokus på innovativa och marknadsledande techbolag men i takt med att intresset för andra onoterade tillväxtbolag ökar breddar vi portföljen. Vi har fortsatt en fin möjlighet att köpa in oss i riktigt lovande bolag till förmånliga värderingar, fortsätter Johan Hägglund.

• Ekonomi, finans

Tioex är en medlemsbaserad plattform som möjliggör för mindre investerare att investera i de mest eftertraktade onoterade tillväxtbolagen i Sverige. Tioexs medlemmar har investerat i svenska onoterade toppbolag så som Klarna, Einride, Yabie, Digiexam och Truecaller. Tioex hanterar det administrativa arbetet tills dess att respektive portföljbolag säljs eller noteras. Bolaget lanserades 2020 av Johan Hägglund som tidigare bland annat grundat den digitala provplattformen Digiexam. För mer information, besök www.tioex.se.