Allt nöjdare medarbetare i TioHundra

Allt nöjdare medarbetare i TioHundra

Resultatet från årets medarbetarundersökning i vårdbolaget TioHundra i Norrtälje visar på en fortsatt positiv utveckling, med förbättrade värden på nästan alla områden.

Den totala svarsfrekvensen var 81 procent, vilket visar på ett stort engagemang bland medarbetarna. Indexet har höjts inom samtliga frågeområden, utom för ett område där resultatet är fortsatt högt.

Årets resultat (2013 års siffror inom parentes):

• Medarbetarindex 78 (76) Det samlade indexet för alla frågeområden.
  • Företag 68 (64) Visar hur medarbetarna ser på TioHundra som helhet.
  • Ledning 76 (74) Visar hur medarbetarna ser på VD och sin närmaste chef.
  • Grupp 82 (82) Visar hur det fungerar inom den egna arbetsgruppen
  • Situation 80 (79) Visar hur medarbetarna ser på sin egen situation.

Värden över 70 i undersökningen är bra och uttrycker ordentliga styrkor. Värden mellan 50 och 69 är godkänt. Värden under 49 betraktas som svaga och ska åtgärdas.

– Det här är ytterligare ett lyckat resultat vi kan lägga till den senaste tidens positiva utveckling i bolaget, som en ekonomi i balans, goda resultat i vår nyligen genomförda kundenkät och beskedet att TioHundra permanentas, säger VD Peter Graf.

Attraktiv arbetsgivare

Den samlade bilden av årets medarbetarenkät visar på ett mycket bra och välmående bolag ur medarbetarperspektiv. Till exempel har andelen medarbetare som ser TioHundra som en attraktiv arbetsgivare, och kan rekommendera bolaget till andra, ökat kraftigt. Detta glädjer personaldirektör Eva Runestig.

– En av de största utmaningarna för vårt bolag är kompetensförsörjningen och att vi fortsätter att arbeta med vår attraktionskraft, för att kunna locka och rekrytera nya medarbetare men även för att behålla och utveckla våra nuvarande medarbetare, säger Eva Runestig.

Effektivisering på ett klokt sätt

För att kunna vända de senaste årens röda siffror har TioHundra AB tvingats till omfattande besparingsåtgärder under 2014. Sett i ljuset av detta är det förbättrade resultatet i medarbetarenkäten än mer glädjande, menar Peter Graf.

– Det här visar att vi lyckats genomföra effektiviseringar på ett klokt sätt. Vi har medarbetarna med oss i det här tuffa men nödvändiga arbetet.