Allt vanligare med artros – men livsstilsförändringar kan hjälpa

Allt vanligare med artros – men livsstilsförändringar kan hjälpa

Längre liv, tyngre kroppar och mindre rörelse gör att sjukdomen artros blir vanligare. Redan nu är ungefär var fjärde person över 45 år drabbad. I det senaste avsnittet av Tiohundrapodden träffar vi experter från primärvården och rehabmottagningen som delar med sig av sin kunskap.

Artros innebär att det finns en obalans mellan hur mycket brosk i leden som bryts ner och hur mycket som byggs upp. Tunnare brosk gör att leden blir irriterad vilket leder till smärta. Till viss del är sjukdomen genetisk, men det finns också livsstilsfaktorer som påverkar.

– Det är många olika faktorer som spelar in i om man riskerar att drabbas, förklarar lLovisa Jäderlund Hagstedt, läkare vid Norrtälje södra vårdcentral, och biträdande verksamhetschef för primärvården i Tiohundra.

– Vissa av de här faktorerna kan vi inte påverka själva, men det finns saker vi kan påverka, som till exempel vår vikt.

Kan drabba alla leder

Lovisa Jäderlund Hagstedt berättar att artros kan drabba alla leder i kroppen och ofta börjar som smärta vid belastning. Med tiden kan man också få värk vid vila.

– Även stelhet är ett vanligt symtom. Det visar sig framför allt när man har suttit still ett tag och man ska komma i gång igen.

Fysioterapeuten Jenny Nord, som arbetar vid rehabmottagningen på Norrtälje sjukhus håller i artrosskolan för patienter som fått diagnos.

– I artrosskolan ingår utbildning och en träningsdel där vi går igenom ett träningsprogram som patienten följer i sex veckor, antingen på rehabmottagningen eller hemma. Målet är att patienten ska få mindre ont och en bättre funktion.

Lyssna på hela podden här

Ett unikt vårdbolag

Tiohundra AB ägs av Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Region Stockholm och Norrtälje kommun. Vår vision är Hälsa, vård och omsorg där du är.