Guldpiller för säker läkemedelshantering

Guldpiller för säker läkemedelshantering

TioHundras hemtjänst och hemsjukvård har förbättrat läkemedelshanteringen. Arbetet belönas nu med utmärkelsen Guldpillret.

I år är det sjätte året i rad som Läkemedelsförsäkringen i samarbete med Dagens Medicin och Dagens Apotek delar ut Guldpillret.

Syftet med utmärkelsen är att stimulera anställda inom sjukvården, apotekssektorn och forskarvärlden att hitta lösningar för bättre läkemedelsanvändning och färre läkemedelsskador. Belöningen för det vinnande bidraget är 50 000 kronor.

”Känns fantastiskt”

– Det känns fantastiskt att vårt arbetssätt uppmärksammas på detta sätt. Vår önskan har varit att inspirera andra och sprida detta arbetssätt, och det blir lättare nu när vi belönas med Guldpillret, säger Malin Alenius och Susanne Karlsson, chefsapotekare respektive enhetschef.

– Malin, Susanne och alla medarbetare inom hemsjukvården och hemtjänsten har utfört ett gediget förbättringsarbete och jag är mycket stolt idag. De har tagit ett helhetsgrepp på läkemedelshanteringen och vänt på alla stenar i syfte att göra det tryggt och säkert för både patienter och medarbetare, säger TioHundra  AB:s VD Peter Graf.

Alla steg i läkemedelshanteringen

Förbättringsarbetet innebär att TioHundra har gått igenom alla steg i läkemedelshanteringen, från det att ett apotek levererar läkemedel till hemsjukvårdens lokaler till dess att läkemedlen finns i patienternas bostad.

– Vi har byggt ett nytt läkemedelsförråd och ändrat många rutiner. En konkret förändring är de personliga läkemedelsväskorna som sjuksköterskor packar och som sedan körs ut till patienterna. Väskorna innehåller läkemedel för två veckor, tidigare förvarades en större mängd läkemedel i patienternas hem, säger Susanne Karlsson.

”Kvalitetssäkrad läkemedelshantering med hög standard”

– En allt större del av vården av äldre utförs i dag i hemmet. Därför är det glädjande att årets pristagare visar att hemsjukvården kan erbjuda en kvalitetssäkrad läkemedelshantering med hög standard, säger Anders Öhlén, vd  för Läkemedelsförsäkringen och juryns ordförande.

Juryns motivering:

”Vinnarna har utvecklat en ny arbetsmodell för kvalitetssäkrad läkemedelshantering inom hemsjukvården. Ett framgångsrikt förbättringsarbete som bygger på ett gott samarbete mellan olika yrkesgrupper. Tydliga krav, strikta rutiner och investeringar i ombyggnationer har möjliggjort en patientsäker och lagenlig läkemedelshantering. Modellen är en utmärkt förebild för läkemedelshantering för hemsjukvården som på många håll kämpar med stora brister.”