Appen MCSS används nu i merparten av Tiohundras omsorgsverksamheter.

​Halvering av avvikelser med e-signering

Antalet läkemedelsavvikelser på grund av utebliven medicindos har nästan halverats med den e-signering som används på samtliga Tiohundras äldreboenden.

Digital läkemedelssignering används snart av samtliga omsorgsverksamheter i Tiohundra. En app, installerad på en surfplatta eller mobiltelefon, ersätter signeringslistorna för givna läkemedel som tidigare förvarats hemma hos varje boende.

Från 96 till 54 avvikelser

Medicinering och vid vilken tidpunkt läkemedlen ska ges till den boende läggs in av sjuksköterskan på en vanlig dator. Samtidigt uppdateras informationen på surfplattor och mobiltelefoner. Undersköterskor, vårdbiträden och omsorgsassistenter kan enkelt signera genom att klicka i när medicindosen getts. Skulle ett tillfälle glömmas bort varnar appen och ansvarig sjuksköterska kan se att dosen inte är given.

Att systemet fungerar som det ska visar statistiken över antalet läkemedelsavvikelser, alltså anmälda fel och brister i läkemedelshanteringen, på Tiohundras äldreboenden. Tredje kvartalet 2017 rapporterades 96 avvikelser. Andra kvartalet 2018 hade avvikelserna minskat till 54.

”Svårare att göra fel”

– Vi ser en tydlig trend, som stämmer väl överens med vad vi hör från medarbetarna – det är helt enkelt svårare att göra fel med det nya digitala arbetssättet, säger kvalitetsutvecklare Madeleine Karlsson.

Statistiken visar också att e-signeringen bidrar till att läkemedlen ges i tid. Under 2018 har 87 procent av doserna givits i tid, med en genomsnittlig avvikelsetid på sju minuter. Nästan samtliga – 98 procent – läkemedelsinsatser har också signerats.

”Ökar patientsäkerheten”

– Det här är mycket glädjande resultat. Det visar att e-signering är ett välfungerande arbetssätt som ökar patientsäkerheten och minskar risken för fel i samband med läkemedelshanteringen, säger verksamhetschef Ulrika Karlsson.

E-signering används på samtliga Tiohundras äldreboenden, inom hemtjänst och hemsjukvård och på socialpsykiatrins boenden. Näst i tur står boenden inom LSS.

Norrtäljemodellen är uppmärksammad såväl här hemma som internationellt, och lyfts fram av socialdepartementet som en förebild att ta efter för övriga kommuner, landsting och regioner.

Tiohundra AB ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun. Med ca 2 300 fast anställda är vi kommunens största arbetsgivare.