​Norrtälje sjukhus i normalläge

​Norrtälje sjukhus i normalläge

Norrtälje sjukhus är åter i normalläge från och med måndagen den 26 oktober.

Sjukhuset gick över till stabsläge torsdagen den 8 oktober, på grund av hög personalfrånvaro och flera fall av konstaterad covid-19 hos patienter och medarbetare. Samtidigt togs beslut om att skjuta upp planerad, icke-akut kirurgi.

– Många medarbetare är fortfarande hemma sjuka, men samtidigt har andra börjat komma tillbaka till jobbet igen efter att de tillfrisknat. Detta i kombination med att vårdplatsläget på sjukhuset just nu ser relativt gynnsamt ut gör att vi kan återgå till normalläge, säger Peter Graf, VD för Tiohundra.

Beredskap för att ställa om snabbt

I sjukhusets covidflöde vårdades vid lunchtid på måndagen ett tiotal patienter, varav de flesta väntar på provsvar. En patient med konstaterad covid-19 får intensivvård.

– Smittspridningen ökar fortfarande i hela regionen, inklusive Norrtälje kommun. Vi vet att läget i kan förändras och att behovet av sjukvård utan förvarning kan öka. Därför har vi, liksom vården i hela regionen, beredskap för att snabbt ställa om verksamheten igen vid behov, säger Peter Graf.

Viktigt att gå på inbokade mottagningsbesök

Sedan onsdagen den 21 oktober bedriver sjukhuset åter viss planerad kirurgi som kräver inläggning.

– Vi opererarar så mycket vi kan, men kan behöva skjuta upp operationer med kort varsel om belastningen på sjukhuset åter skulle bli för hög. Vi hoppas att våra patienter har förståelse för detta, säger Sune Forsberg, verksamhetschef på Norrtälje sjukhus.

Akutmottagningen har hela tiden hållit öppet och den som har ett mottagningsbesök inbokat kan räkna med att besöket blir av om inget annat sägs. Mottagningarna har vidtagit åtgärder för att kunna bedriva verksamheten på ett säkert sätt.

Det är viktigt att den som är i behov av vård tar kontakt med sjukvården. Kontakta 1177 för vägledning – eller ring 112 om det är akut.