Norrtälje sjukhus i stabsläge

Norrtälje sjukhus i stabsläge

Med anledning av hög belastning övergår Norrtälje sjukhus till stabsläge från och med tisdag kl 15.

Sjukhuset har just nu ett ansträngt vårdplatsläge med överbeläggningar på samtliga vårdavdelningar. Orsakerna är flera. Bland annat märks ett ökat antal patienter i covidflödet, i kombination med att allt fler insjuknar i säsongsinfluensa.

– Den senaste tiden har läget på sjukhuset varit tufft, med ett stort inflöde av patienter. Den här veckan har situationen förvärrats ytterligare och vi behöver nu höja vår beredskap för att vid behov snabbt kunna ställa om verksamheten och göra nödvändiga prioriteringar, säger Peter Graf, VD för Tiohundra AB.

Stabsläget innebär bland annat att sjukhuset kan skjuta upp planerad vård som inte är akut för att säkerställa att bemanning och vårdplatser kan användas på bästa sätt i den akuta vården.

Ett unikt vårdbolag

Tiohundra AB ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Region Stockholm och Norrtälje kommun. Vår vision är Hälsa, vård och omsorg där du är.