Nytt toppresultat för Norrtäljes akutmottagning

Nytt toppresultat för Norrtäljes akutmottagning

Patienterna lämnar klara besked: Akutmottagningen på Norrtälje sjukhus är bäst! Patientenkäten visar att mottagningen är bättre än snittet för både Stockholms läns landsting och hela landet.

Medarbetarna på akutmottagningen börjar få rutin på att fira i samband med att resultatet av den nationella patientenkäten offentliggörs. 2015 års enkät är inget undantag – det är med andra ord dags för tårta igen.

På samtliga frågeområden får Norrtälje sjukhus bättre betyg än snittet för såväl riket som Stockholms läns landsting, SLL. Mottagningen får helhetsbetyget 88 (av 100 möjliga) medan snittet för riket och SLL är 81 respektive 79.

Övriga resultat:

FrågeområdeNorrtäljeRiketSLL
Bemötande868079
Tillgänglighet776665
Kontinuitet857979
Delaktighet787272
Information696261
Emotionellt stöd767169

”Bra gäng som har kul ihop”

Trivseln på jobbet är en stor del av förklaringen till det fina resultatet, tror enhetschef Catarina Pommer.

– Vi är ett bra gäng som har kul ihop. Personalsammansättningen av läkare, sjuksköterskor och undersköterskor med blandade åldrar och olika lång erfarenhet, spelar säkert också in. Att vi trivs så bra tror jag patienterna känner av, säger Catarina Pommer.

Kvalitetsutvecklare Katarina Sjöström håller med.

– Gott ledarskap, glada medarbetare, nöjda patienter. Allt hänger ihop. Att vi är ett litet sjukhus där samarbetet med exempelvis röntgen, labb och vårdavdelningarna fungerar bra är en annan viktig framgångsfaktor, säger Katarina Sjöström.

Gott bemötande

Sjuksköterskan Catrin Mattsson, som jobbat många år på mottagningen, menar att det goda bemötandet akuten är känd för är något nya medarbetare fostras in i.

– Det är en kultur vi har här, som förs vidare till nyanställda. Dessutom har vi en chef som lyfter oss, det betyder oerhört mycket.

Verksamhetschef Efva Lagerstedt gläds också åt de fina resultaten.

– Det här visar att man kontinuerligt arbetar med dessa viktiga frågor. Stort tack och grattis till alla medarbetare som arbetar på akuten samt övriga som direkt eller indirekt bidragit till dessa fina resultat, säger Efva Lagerstedt.

Det här är TioHundra

Vi har en årlig omsättning på 1,5 miljarder och ca 2 500 fast anställda, vilket gör oss till kommunens största arbetsgivare. Våra ägare är Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun.