​Fysioterapeuten Jenny Swahn (tv) och hälsopedagogen Sara Backman leder Fokushusets satsning på rörelse och fysisk aktivitet.

Personal och patienter tränar tillsammans på Fokushuset

Fokushusets utbud av rörelse och fysisk aktivitet för patienter inom psykiatrin utökas under våren. Nu satsar man dessutom på en ny modell, där personal och patienter tränar tillsammans. ”Det blir mindre uppdelning i ett vi och ett dem” säger hälsopedagog Sara Backman.

I bassängen på Roslagens sjukhus, ROS, är det full fart. Det är varmt och skönt i salen. Efter uppvärmningen blir det cirkelträning där olika rörelser ska utföras vid olika stationer i poolen. Det droppar ytterligare några deltagare. Fysioterapeuten Jenny Swahn, som leder passet, hälsar alla välkomna och berättar att det är rekordmånga här idag. Under passet går hon runt och småpratar med deltagarna, det blir många skratt.

– Det här är veckans höjdpunkt, jag mår bättre direkt, säger deltagaren Anna.

Hon fortsätter:

– Det är skönt både för kroppen och huvudet, och så är det en social aktivitet. Jag har gått på vattengympa i ett och ett halvt år och jag är så tacksam för det här finns inom psykiatrin.

Träna för att må bra

Utöver vattengympa erbjuder Fokushuset lättgympa och yoga. Träningen sker i gymmet på ROS, eller utomhus när vädret tillåter. Fysisk aktivitet är en viktig del i behandlingen för att må bättre, ibland i kombination med samtal eller medicinering. Tillsammans med hälsopedagogen Sara Backman skapar Jenny Swahn ett individuellt upplägg kring rörelse och fysisk aktivitet utifrån patientens behov.

– Träning har stor effekt på depression och ångest. Man mår bättre direkt, men för att man ska se en större effekt ska man helst träna två gånger i veckan under en lite längre period, förklarar Jenny Swahn.

Men hon tillägger att all rörelse räknas och det är något hon alltid påminner patienterna om. Om det känns ovanligt tungt en dag peppar hon dem ändå att komma och göra det lilla de kan.

Personal och patienter tränar tillsammans

En ny satsning från januari i år är grupper där personal och medarbetare tränar tillsammans. Träningspassen, som äger rum tre gånger i veckan, kallas för Rörelse puls och Rörelse soft.

– Vi har inspirerats av ett koncept som heter Braining. Träningen gynnar både patienter och personal, som ofta har ett ganska stillasittande jobb, förklarar hälsopedagog Sara Backman.

Hon tillägger:

– Man undviker också en uppdelning i ett vi och ett dem. För patienterna blir det mer en känsla av hur det kan vara på ett vanligt gym, där det är olika besökare. Målet är att patienterna så småningom ska kunna gå och träna själva.

Ett unikt vårdbolag

Tiohundra AB ägs av Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Region Stockholm och Norrtälje kommun. Vår vision är Hälsa, vård och omsorg där du är.