Prathap Solomon Ismail är utvilad på jobbet, tack vare samarbetet med TMC i Sydney.

Röntgensamarbete med andra sidan jordklotet

I snart en månads tid har radiologerna på Norrtälje sjukhus kunnat sova ostört på natten. Jobbet har istället skötts från andra sidan jorden – närmare bestämt från Sydney. Ett uppsving för såväl arbetsmiljö som patientsäkerhet.

TMC (Telemedicine clinic) är ett svenskt företag, lokaliserat i Sydney, Australien. Här arbetar radiologer från Sverige med kunskap i vår patientlagstiftning. De utför jobb för flera, ofta lite mindre sjukhus, i Sverige. Det finns en stor fördel med lösningen – när det är natt i Sverige är det dag i Sydney.

– Vi initierade arbetet för ungefär två år sedan säger Maria Mellqvist, enhetschef på röntgen. Det har krävts ett noggrant förarbete, och vi har haft mycket kontakt med SLL IT och vår egen IT-avdelning för att få våra olika system att kommunicera med varandra på ett säkert och stabilt sätt.

Ger bättre arbetsmiljö

– Antalet radiologiska undersökningar har ökat kraftigt det senaste decenniet, därför behöver vi tänka smartare för att kunna använda våra resurser på ett optimalt sätt, säger Prathap Solomon Ismail.

Innan samarbetet med TMC fick han och hans kollegor ofta jobba på dagen för att sedan också ha jour på natten. Ibland hände inget, men oftast blev de väcka några gånger under en natt.

– På ett större sjukhus finns det ofta fler radiologer, vilket gör att de som arbetar natt, sedan har möjlighet att sova på dagen, men så fungerade det inte här, eftersom vi inte är så många radiologer. I natt till exempel skulle jag ha blivit väckt fyra gånger, men kunde istället sova för att komma utvilad till jobbet. Det är en klar förbättring för arbetsmiljön, menar Prathap.

Uppsving för patientsäkerheten

Prathap Solomon Ismail betonar att samarbetet är ett lyft för patientsäkerheten. Han är övertygad om att Norrtäljes radiologer kommer att arbete mer fokuserat och effektivt på dagtid eftersom de har fått sova på natten. Deras tidigare nattarbete, mellan 22 och 07, sker nu från Sydney där radiologer arbetar dagtid. Remittenten får därmed möjlighet att prata med en svensk, vaken radiolog.

– På morgonen under röntgenronden går vi igenom allt som skett under natten, vilka som eventuellt kopplades till Sydney och vilka svar vi har fått in på dessa patienter. Trots att vi har kunnat sova har vi full kontroll och insikt i vad som skett med våra patienter under natten, och samarbetet har inte medfört några ytterligare kostnader.

Samarbete med andra sidan jorden för bättre arbetsmiljö och ökad patientsäkerhet känns tidsenligt när digitaliseringen av vården står i fokus. Är ni stolta?

– Det känns fantastiskt att vi nu rott det här i hamn, och vi är absolut stolta, säger Maria Mellqvist, enhetschef. Utvecklingen går hela tiden framåt på röntgenområdet, och vi hänger med!

Det här är TioHundra

Vi har en årlig omsättning på 1,5 miljarder och ca 2 300 fast anställda, vilket gör oss till kommunens största arbetsgivare. Vi ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun.