Säkrare nyckelhantering i hemtjänsten

Säkrare nyckelhantering i hemtjänsten

TioHundra AB:s hemtjänst förbättrar nyckelhanteringen. Det höjer säkerheten samtidigt som medarbetarna frigör tid som istället kan läggas hos kunderna.

Administrationen av kundernas nycklar är en tidskrävande arbetsuppgift för hemtjänsten. Nu provar TioHundra AB:s hemtjänst i Rimbo tillsammans med nattpatrullen ett nytt arbetssätt, som innebär att kundernas nycklar inte längre behöver förvaras i hemtjänstens nyckelskåp utan placeras i säkerhetsklassade nyckelgömmor hemma hos respektive kund.

Nyckelgömma hos kunden

De mekaniska nyckelgömmorna monteras på en dörr hos kunden, utan att någon åverkan görs. I nyckelgömman förvaras kundens nyckel. Kunden behöver endast avvara en bostadsnyckel, som kan användas av samtlig personal, såväl ordinarie hemtjänst som nattpatrull.

– Vi slipper mycket av administrationen runt nycklarna. Samtidigt vinner vi viktig restid, då personalen slipper åka och hämta nycklar om en kund larmar trygghetsjouren. Det ökar också patientsäkerheten, säger Carina Hafdell och Anette Bommelin, chefer för hemtjänst Rimbo samt nattpatrullen och trygghetsjouren i TioHundra AB.

Förbättrad säkerhet

Förutom att det nya systemet sparar tid för personalen, höjs också säkerheten.

– Risken finns alltid att en nyckel försvinner på vägen mellan nyckelskåpet i hemtjänstlokalen och kundens bostad. Den risken eliminerar vi med nyckelgömmorna, säger Anette Bommelin och Carina Hafdell.

Nyckelgömman är godkänd av försäkringsbolagen och används redan av flera andra kommuner.

– Faller försöket väl ut är vår förhoppning att systemet med nyckelgömmor kan permanentas och användas inom hela hemtjänsten, säger Carina Hafdell och Anette Bommelin.

Det här är TioHundra

Vi har en årlig omsättning på 1,5 miljarder och ca 2 500 fast anställda, vilket gör oss till kommunens största arbetsgivare. Våra ägare är Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun.