Fr v Sara Aspberg, Susanne Andersson och Frida Lindgren, med delar av den tekniska utrustning som kommer att användas vid hjärtövervakningen.

Stor utbildningssatsning inom akut hjärtsjukvård på Norrtälje sjukhus

En stor andel av personalen på Norrtälje sjukhus vårdavdelningar får just nu utbildning inom hjärtövervakning – en kompetenshöjning som ska resultera i ett säkrare och effektivare arbetssätt.

Hjärtintensivvårdsavdelningen, även kallad HIA, utgör en del av intensivvårdsavdelningen på Norrtälje sjukhus. Här behandlas akuta hjärtproblem i form av hjärtinfarkt, instabil kärlkramp, svår hjärtsvikt eller allvarliga hjärtrytmrubbningar.

Hjärtpatienter med mindre akuta hjärtproblem vårdas på sjukhusets övriga avdelningar.

Kompetenshöjning på vårdavdelningarna

Tidigare har hjärtpatienter med kontinuerlig EKG-övervakning, så kallad telemetri, övervakats från hjärtintensivvårdsavdelningen, även om de inte varit inlagda där. Med den nya metoden kommer vårdavdelningspersonalen att ha en handenhet, liknande en mobiltelefon, där de lätt kan övervaka sin patient.

Informationen kring övervakningen behöver inte gå omvägen via hjärtintensivvårdsavdelningen och personalen behöver inte utläsa informationen på en specifik skärm, utan har den direkt i fickan.

Frida Lindgren, som är sektionsansvarig på hjärtintensivvårdsavdelningen och initiativtagare till utbildningssatsningen, kommer tillsammans med kollegan Susanne Andersson, intensivvårdssjuksköterska och medicinteknisk samordnare och Sara Aspberg, överläkare på medicinkliniken, att utbilda nästan 200 medarbetare i hjärtövervakning.

Genom utbildningen får fler ökad kompetens inom hjärtövervakning och den tillhörande medicintekniska utrustningen.

Säkrare och effektivare

En pilot har pågått på vårdavdelning 2 i snart ett år för att bygga upp en bra struktur kring patienter som hjärtövervakas. Om hjärtövervakningen utlöser ett larm på patienten, kan personal på plats direkt se vilka åtgärder som krävs.

Sara Aspberg menar att det är effektivare och säkrare att hjärtövervakningen sker av de som befinner sig nära patienten. Inte minst finns värdefull tid att vinna.

– Personalen på vårdavdelningarna kommer se alla larm och kunna agera snabbare på dem. De kan också ta hand om tekniskt underhåll av dosan. Hjärtintensiven kommer dock fortfarande ansvara för svårare larm kopplade till allvarliga tillstånd, säger Sara Aspberg.

I och med ökad kompetens på vårdavdelningarna kommer de att få ett större ansvar för sina patienter.

– Vi på hjärtintensiven kan fokusera på våra inneliggande patienter och agera på de larm som så kräver från vårdavdelningarna, säger Frida Lindgren.

Utbildningssatsningen inom hjärtsjukvården stannar inte här. Sjukhuset genomför årliga utbildningar av vårdpersonalen i grundläggande hjärtsjukvård och en interprofessionell arbetsgrupp för att utveckla hjärtsjukvården har inrättats.

Ett unikt vårdbolag

Tiohundra AB ägs av Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Region Stockholm och Norrtälje kommun. Vår vision är Hälsa, vård och omsorg där du är.