TioHundra inviger Akademisk vårdcentral

TioHundra inviger Akademisk vårdcentral

Vårdbolaget TioHundra i Norrtälje förenar forskning och utbildning med det dagliga vårdarbetet och inviger satsningen på Akademisk vårdcentral.

Stockholms läns landsting, Karolinska Institutet, högskolorna Ersta Sköndal, Röda korset och Sophiahemmet står bakom satsningen på Stockholms läns åtta akademiska vårdcentraler, som syftar till att höja vårdkvaliteten inom primärvården.

Som patient får man lättare tillgång till nya och vetenskapligt beprövade forskningsrön, samtidigt som medarbetaren får större möjligheter till utveckling och kompetenslyft.

TioHundra sammanhållande nod

Vårdcentralerna i TioHundra har utsetts till Akademisk vårdcentral (AVC) och sammanhållande nod för primärvården i norra länet.

I AVC bedrivs forskning och fortbildning i ständig samverkan med det dagliga vårdarbetet.

– AVC-satsningen kommer att ge oss möjligheter att bedriva en primärvård i framkant, till gagn för såväl patienter som medarbetare, säger Magnus Peterson, allmänläkare och AVC-samordnare i TioHundra.

Invigning av AVC

Tisdagen den 30 september inviger vi Akademisk vårdcentral på Campus Roslagen i Norrtälje. Media inbjuds att närvara vid invigningen.

Programpunkter:

• Peter Graf, VD i TioHundra AB, och Mikael Ohrling, sjukvårdsdirektör i SLSO, hälsar välkomna och berättar mer om AVC-konceptet och vad det innebär för TioHundra.
  • Roger Bolling, verksamhetschef, berättar om den spännande resa som väntar TioHundra när vi blir en del i utvecklingssamarbetet inom AVC.
  • Maria Eriksdotter, professor vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle vid Karolinska institutet, medverkar.
  • Stig Nyman, landstingsråd, deltar tillsammans med andra centrala personer inom AVC-samarbetet.
  • Birgitta Frid, utvecklingschef på Campus Roslagen, berättar mer om campusområdet och utbildningar kopplade till AVC-samarbetet.

Tid: Tisdagen den 30 september kl 14.00-16.15
Plats: Café Publicus, Astrid Lindgrens gata 2A, Norrtälje