TioHundra tvingas effektivisera

För att klara kravet på en ekonomi i balans 2014 tvingas TioHundra AB genomföra stora effektiviseringar.

TioHundra AB prognostiserar ett resultat för 2013 på minus 25 miljoner kronor. Vi har dessutom nyligen fått besked att ersättningen för de tjänster (omsorgsverksamheter) som Norrtälje kommun beställer av TioHundra AB inte kommer att räknas upp för 2014. Nu förs dock diskussioner som ger vid handen att bolaget kan komma att få en uppräkning för omsorgsverksamheterna.

Även Norrtälje sjukhus behöver spara flera miljoner kronor då en stor del av det prognostiserade underskottet för 2013 beror på att intäkterna inom sjukvården blir lägre än planerat. Konsekvenserna av detta är att TioHundra AB omedelbart måste genomföra ett kraftfullt sparpaket som berör de flesta
verksamhetsområden.

– Det är synnerligen tråkiga åtgärder som vi nu måste ta till. Jag ser dock ingen annan möjlighet för att kunna få vår ekonomi i balans, vilket är ett krav från våra ägare, säger VD Peter Graf.

Följande åtgärder planeras bland annat för att nå en ekonomi i balans:

• Varsel av minst 22 tjänster inom verksamhetsområdet vård- och omsorgsboende.
  • Öka nattarbetstidsmåttet för de medarbetare som arbetar inom omsorgen, så att TioHundras medarbetare har samma nattarbetstidsmått som personal hos andra utförare i Norrtälje kommun.
  • Ytterligare effektivisera arbetet inom sjukhuset.
  • Återuppta arbetet med att se över bolagets administrativa verksamhet.

– Den enskilt viktigaste orsaken till bolagets ansträngda ekonomi är att ersättningen för omsorgsverksamheterna har legat kvar på i stort sett samma nivå 2013, trots ökade lönekostnader. Bolagets absolut största kostnad är personalkostnader och den årliga lönerevisionen resulterar i cirka 3 procents ökning och därför behöver vi vidta dessa åtgärder, förklarar VD Peter Graf.

Det här är TioHundra AB

TioHundra AB är det kompletta vårdbolaget i Norrtälje. Hos oss finns allt från akutsjukhus till hemtjänst, äldreboenden, psykiatri och vård för hela familjen. Vi ansvarar för att samordna insatserna och kan ta ett helhetsgrepp för att skapa en komplett vård- och omsorgskedja där ingen faller mellan stolarna.