Blodbussen parkerad utanför Norrtälje sjukhus, som nu blivit ett nytt ordinarie stopp för bussen.

​Tiohundras blodgivare räddar liv

Tiohundras samarbete med Blodcentralen har gett gott resultat. 102 blodpåsar, eller 46 liter blod, har levererats från blodbussens nya stopp vid Norrtälje sjukhus under året.

I Sveriges sjukvård behövs en påse blod i minuten, dygnet runt, året om. Blodet används bland annat vid behandling av cancer, vid olyckor, till kroniskt sjuka och vid förlossningar. Blod kan bara lagras i sex veckor. Det är därför viktigt att ha en jämn ström av blodgivare. I Stockholms län behöver sjukvården ca 100 liter blod varje dag.

”Vi vet hur viktiga blodgivarna är

– Tiohundra jobbar med akutsjukvård och vi vet hur viktiga blodgivarna är. Dessutom är vi kommunens största arbetsgivare, och kan verkligen göra skillnad. Därför inledde vi 2018 ett samarbete med Blodcentralen, för att våra medarbetare enkelt ska kunna ge blod på arbetstid, säger Catarina Pommer, verksamhetschef vid Norrtälje sjukhus.

Efter förra höstens lyckade försök är Norrtälje sjukhus nu ett nytt ordinarie stopp för blodbussen.

– Vi är så glada för Tiohundras helhjärtade engagemang. Fler arbetsgivare som uppmuntrar till blodgivning på arbetstid behövs, säger Karolina Blom Wiberg, kommunikationsansvarig vid Blodcentralen i Region Stockholm.

Både Tiohundras medarbetare och allmänheten kan ge blod när bussen kommer till sjukhuset.

– Våra medarbetare kan boka tid i förväg. Det gör att de kan välja en tid som påverkar verksamheten så lite som möjligt, när de går iväg för att ge blod, säger Catarina Pommer.

Välbehövligt tillskott inför julhelgen

Vid årets sista besök på onsdagen tog blodbussen emot 29 blodgivare. Dessutom registrerades ytterligare nio nya blodgivare. Årets fyra besök har givit totalt 102 påsar blod, ett välbehövligt tillskott till blodlagret inför julhelgen.

– Vi är glada och stolta över att uppmärksammas som en del av Blodcentralens kampanj ”Rädda liv på arbetstid”. Det är självklart för oss att ställa upp, och vi hoppas att kampanjen kan leda till att många fler arbetsgivare gör samma sak. 2020 ska vi bli ännu fler blodgivare i Tiohundra, säger Catarina Pommer.

Tiohundras medarbetare kan också välja att ge blod vid något av de andra ställen där blodbussen stannar, i Rimbo, Hallstavik och på Norrtälje busstation.

Norrtäljemodellen är uppmärksammad såväl här hemma som internationellt, och lyfts fram av socialdepartementet som en förebild att ta efter för övriga kommuner, landsting och regioner.

Tiohundra AB ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Region Stockholm och Norrtälje kommun. Med ca 2 300 fast anställda är vi kommunens största arbetsgivare.