Unik lösning i Norrtälje skapar fler vårdplatser i jul

Unik lösning i Norrtälje skapar fler vårdplatser i jul

I år ska färdigbehandlade patienter kunna skrivas ut från Norrtälje sjukhus  också under julhelgen. Det minskar risken för överbeläggning, sparar pengar och  är bra för patienterna.

Årets julhelg kan bli särskilt besvärlig för akutsjukvården, eftersom den innebär många helgdagar i följd, och få vardagar.

Risken är att medicinskt färdigbehandlade patienter blir kvar på sjukhusens vårdavdelningar i väntan på beslut om exempelvis hemtjänst eller plats på särskilt boende. Dessa beslut fattas av biståndshandläggare, som normalt bara  är i tjänst under kontorstid.

Vårdplanering under julhelgen

Sjukvårds- och omsorgskontoret i Norrtälje kommun har i år tagit initiativ till att ha biståndsbedömare i tjänst så att samordnad vårdplanering på sjukhuset kan ske även under julhelgen.

– En biståndshandläggare kommer att vara i tjänst under annandag jul. Även övriga dagar runt jul- och nyårshelgen förstärks bemanningen. Det tror vi kan minska risken för överbeläggning på vårdavdelningarna, samtidigt som patienterna slipper ligga på sjukhus i onödan, säger Cristine Dahlbom Nygren, chef för sjukvårds- och omsorgskontoret i Norrtälje kommun.

Vill sprida det konstruktiva samarbetet

Peter Graf, VD för kommun- och landstingsägda TioHundra AB som driver Norrtälje sjukhus, beskriver lösningen som unik i Sverige.

– Vi har bra relationer med vår beställare, sjukvårds- och omsorgskontoret, och har i god tid kunnat jobba fram den här modellen tillsammans. Vi hade även ett gott samarbete under sommaren för att undvika överbeläggningar. Jag tror och  hoppas att effekten blir god och att andra tar efter vårt samarbete.

Alla vinnare

Alla vinner på att utskrivningsklara patienter snabbt kan komma hem. De färdigbehandlade patienterna mår bättre av att vara hemma, istället för att tvingas tillbringa julen på sjukhus.

Platser frigörs till andra som verkligen behöver dem och samtidigt sparas skattepengar, eftersom akutsjukvård är mycket dyrare än till exempel hemtjänst eller en plats på särskilt boende.

– Eftersom vi är en huvudman för all hälso- och sjukvård och omsorg är det lättare för oss att se till helheten, säger Cristine Dahlbom Nygren.

Tekniska hjälpmedel

Tekniska hjälpmedel spelar också en viktig roll. Kommunen och sjukhuset har  infört ett webbaserat bokningssystem för vårdplanering så att vårdavdelningarnas personal enkelt kan boka in tider med biståndshandläggarna.

– Det underlättar arbetet och gör utskrivningsprocessen än effektivare, säger Peter Graf.