Väddö vårdcentral testar mobil journal

Väddö vårdcentral testar mobil journal

I ett pilotprojekt på Väddö vårdcentral används läsplattor för att alltid ha patienternas journal tillgänglig. Målet är förbättrad patientsäkerhet och ökad effektivitet.

Läsplattan är numera en självklar del av utrustningen när distriktssköterskor och läkare på Väddö vårdcentral ska göra hembesök hos sina patienter. Med en nyutvecklad app är det möjligt för sjukvårdspersonal att koppla upp sig och nå patientens journal i journalsystemet TakeCare.

Slipper dubbeljobb

– Det här förenklar vårt arbete på många sätt. Vi kommer att kunna dokumentera direkt hos patienten, istället för att anteckna på papper och sedan föra över uppgifterna till journalen. Vi slipper en hel del dubbeljobb och vinner tid, vilket också är bra för patienterna, säger Anna Aleflod,  distriktssköterska och chef för Väddö vårdcentral, och ger ett annat exempel på när den mobila journalen kan komma till användning:

– Träffar jag en patient som till exempel visar sig ha oväntat högt blodtryck, kan enkelt kolla hur det var vid förra mätningen, istället för att åka tillbaka till vårdcentralen och där läsa journalanteckningarna.

Når beslutsstöd och kvalitetsregister

Förutom möjligheten att komma åt journalerna kan vårdpersonalen också nå beslutsstöd och kvalitetsregister samt kommunicera via webbkamera och fotodokumentera.

Lösningen har utvecklats av TioHundra AB och SLSO (Stockholms läns sjukvårdsområde) tillsammans med Innovationsslussen, ASiH (avancerad sjukvård i hemmet), Södersjukhuset och Södertälje sjukhus.

Externa samarbetspartners är Apple Sverige och Atea, som lånar ut surfplattor, samt Chorus AB som står för programmering. Arbetet bedrivs inom ramen för Akademisk vårdcentral (AVC), som TioHundra AB är en del av sedan ett år tillbaka.

Underlättar och effektiviserar

– Den mobila lösningen underlättar och effektiviserar för vårdpersonalen samtidigt som det ökar patientsäkerheten, säger Magnus Peterson, AVC-samordnare i TioHundra AB.

AVC har beviljats 500 000 kronor från Innovationsfonden i Stockholms läns landsting för att utvärdera höstens pilotprojekt.

– Jag tror att detta nya arbetssätt kommer att spridas snabbt, till hemsjukvården men även på sjukhusen där man kommer kunna bära med sig journalen till patienten på avdelningen, säger innovationslandstingsrådet Daniel Forslund (FP) som på fredagen besökte Väddö vårdcentral för att få veta mer om pilotprojektet.