Ikigai- anledning att finnas till

Varför vill du gå upp på morgonen?

Aktivt Ledarskap står som många andra företag på en stabil värdegrund. Den har format oss och bidragit till vår tillväxt. Värdegrunden handlar om vårt agerande internt lika väl som externt och är grunden i den kultur som skapar företagets eller organisationens framgångsfaktor.

Under många år har vi arbetat med våra kunders värdegrundsarbeten, utifrån vår mission att skapa den goda och hållbara arbetsplatsen för de många människorna. Både som en kraft för hela organisationen och på en individuell nivå med utvecklingsprocesser allt från medarbetarskap, ledarskap, coaching, mentorskap och rådgivning till rekrytering och strategisk rådgivning. Missionen är vårt dagliga arbete.

Verktyget i ditt personliga ledarskap

Efter tusentals utbildningar kan vår erfarenhet sammanfattas i det japanska begreppet "Ikigai" som grovt översatt betyder "anledning att finnas till." Det representerar den samlingspunkt där våra passioner, talanger, vår livsuppgift och vårt yrke möts och skapar en harmoni mellan våra själsliga och materiella behov. Det är det som får oss att vilja stiga upp på morgonen och som ger våra liv en djupare mening.

Anledningen att finnas till driver framgångsrika företag likväl som resultatrika chefer och engagerade medarbetare. Ledare som omfamnar Ikigai upplever inte bara en ökad trivsel på kort sikt utan upprätthåller också högre produktivitet på lång sikt. Att ha en tydlig koppling mellan personliga värden och yrkesrollen skapar en hållbar motivation och passion för att möta utmaningar och nå företagets mål. Genom att ha en klar förståelse för sin Ikigai blir det lättare att navigera genom komplexa situationer och övervinna motgångar utan att förlora motivationen.

Ikigai är helt enkelt en vägledande princip som kan hjälpa oss att finna syfte, glädje och tillfredsställelse i våra dagliga liv och som ett verktyg i det personliga ledarskapet.

Balans och meningsfullhet

Inom ramen för personligt ledarskap är integreringen av Ikigai en väsentlig kärnkomponent som sträcker sig bortom de traditionella affärsaspekterna. Forskning inom positiv psykologi och ledarskap fördjupar vår förståelse för hur Ikigai kan vara en kraftfull drivkraft för att skapa balans och meningsfullhet i ledarskapsrollen.

Fyra frågor för din självreflektion

Strävan efter ett meningsfullt och balanserat liv är i grunden samma drivkraft för ett konkurrensutsatt företag eller organisation som för dig som ledare i ditt sökande efter mer aktivitet som ger dig positiv energi.

Framgången handlar om svaren på fyra frågor:

1. Vad älskar du?
  2. Vad är du bra på?
  3. Vad behöver världen från dig?
  4. Vad kan du få betalt för?

Svaren förutsätter att uthålligt kunna driva en process som kräver självreflektion och utforskning för att identifiera dina passioner och det som väcker glädje i ditt hjärta. En process för att identifiera dina unika talanger och förmågor samt hur din passion och talang kan bidra till samhället och organisationen.

Ta dig tid

Du behöver ta dig tid att reflektera över dina tidigare erfarenheter och ögonblick då du har känt dig mest levande och inspirerad. Tänk tillbaka på situationer där du har känt "flow", en känsla av fullständig inlevelse och koncentration. Ofta inträffar dessa ögonblick när du använder dina unika talanger, som kan vara allt från tekniska färdigheter till mjuka färdigheter och personliga intressen. Observera dina energinivåer när du utför olika aktiviteter. Passionen och glädjen kommer ofta med en känsla av flow och ökad energi. Det är här du vill vara.

Lyssna på din omgivning

Ibland kan personer omkring dig se dina styrkor och passioner tydligare än du själv. Fråga vänner, familj eller kollegor vad de tycker att du verkar brinna för eller vad de har sett dig njuta av. Det finns olika psykometriska tester och personlighetstest som kan ge insikt i dina styrkor och talanger. Test som StrengthsFinder, Myers-Briggs eller DISC kan vara användbara verktyg.

Sätt av regelbunden tid för självprövning och självanalys. Det kan vara en löpande process där du kontinuerligt reflekterar över dina erfarenheter och lärdomar. Notera vilka typer av komplimanger du ofta får från andra. Ofta reflekterar dessa komplimanger på dina starka sidor och talanger.

Utveckla dina strategier

Tänk långsiktigt och utveckla strategier för hur du kontinuerligt kan använda dina talanger och passioner för att bidra till samhället och organisationen. Det kan innefatta att etablera långsiktiga partnerskap eller implementera hållbara lösningar. Det kan vara att delta i befintliga program eller föreslå och driva egna projekt som svarar på de identifierade behoven.

Bestäm mätbara mål och indikatorer för att utvärdera effekten av dina insatser. På så sätt kan du tydligt se hur dina talanger och passioner påverkar positiva förändringar.

Koppling till Personligt Ledarskap

Att applicera Ikigai på personligt ledarskap innebär att identifiera och förena det du älskar och är bra på med det som världen behöver och är villig att betala för. Forskning har visat att ledare som gör detta skapar en positiv arbetsmiljö och uppnår långsiktig framgång.

1. Identifiera din passion och talang - Reflektera över vad du älskar att göra och vad du naturligt är bra på. Vad ger dig glädje och tillfredsställelse? Vad får dig att känna dig i "flow"?
  2. Utforska samhällets och organisationens behov och utmaningar. Vilka områden behöver förbättras eller stärkas? Vilka problem kan du bidra till att lösa? Vad efterfrågas på arbetsmarknaden eller inom din organisation? Fundera över hur dina talanger och passioner kan adressera de identifierade behoven.
  3. Hitta gemensamma nämnare - Identifiera områden där dina passioner och talanger överlappar med samhällets behov. Var finns det en gemensam nämnare mellan det du älskar att göra och det som behövs?

Balans i Personligt Ledarskap

Forskning inom positiv psykologi och ledarskap stöder idén om att ledare som känner djupare mening i sitt arbete är mer engagerade och produktiva. Ledare som känner en stark koppling mellan sina personliga värderingar och sitt arbete har visat sig vara mer benägna att investera tid och ansträngning i sina ansvarsområden. Upplevelsen av djupare mening i arbetslivet leder därmed till ökat engagemang och trivsel.

Forskningen indikerar även att ledare som integrerar Ikigai i sitt ledarskap skapar en positiv atmosfär och en attraktiv arbetsmiljö för talangfulla individer. Denna positiva miljö främjar inte bara individuellt välbefinnande utan har även en direkt inverkan på teamets dynamik och prestationer. Engagemang och produktivitet ökar, vilket leder till hållbar framgång både för individen och organisationen.

Människor söker i allt högre grad efter arbetsplatser där deras personliga värden och syften matchar företagets mål och värderingar. Detta understryker vikten av Ikigai som en strategi för rekrytering och talangbehållning.

Förändring över Tid

Det är viktigt att komma ihåg att Ikigai inte är statiskt. Livet förändras och våra värden och prioriteringar utvecklas. Din Ikigai kan omprövas och omdefinieras över tid, vilket ger möjlighet till konstant personlig tillväxt och anpassning.

Avslutande Tankar

Ditt skäl att vilja gå upp på morgonen kommer att förändras med tiden. Genom att omfamna Ikigai och söka den djupare meningen i ditt liv skapar du inte bara en grund för personlig växt utan också för ett ledarskap som strävar efter att inspirera och guida andra mot deras egna Ikigai.

Av Nils-Gösta Fransson, Utbildningskonsult och Grundare av Aktivt Ledarskap AB