Fyra fantastiska lägenheter på Hantverkargatan 22 nu äntligen till salu i Brf Vindruvan 10!

Efter en lång process med att ombilda denna hyresfastighet till bostadsrättsförening kan nu slutligen Brf Vindruvan 10 erbjuda intresserade möjligheten att själva äga någon av fastighetens fyra fantastiska lägenheter som upplåts av föreningen.

Renovering och ombildning

Titania Bygg & VVS AB, www.titania.se, har utfört omfattande renoveringar i huset vilket resulterat i att Brf Vindruvan 10 nu har övertagit en fastighet som är helt nyrenoverad med absolut högsta kvalitet på utfört arbete samt i valet av material och ytskikt. Fastigheten ligger på Hantverkargatan 22, i mycket central läge precis vid Kungsholmstorg och är en för Stockholm unik fastighet, då det är en av endast fem byggnader på hela Kungsholmen som är byggnadsminnesmärkta!

Unik byggnadsminnesförklarad fastighet

Huset är uppfört 1900-1901 i en variant av jugendstil som snarare för tankarna till Wien eller Prag. Förebilder till huset är också mycket riktigt hämtade från de stora städerna på den europeiska kontinenten. Med sin förhållandevis strama, men rikligt utsmyckade tegelfasad skiljer sig det från de vanliga svenska jugendhusen som har mjukare organiska former med burspråk och putsade fasader. Huset är även rikt utsmyckat invändigt med bl a ovanliga stuckaturmotiv. Arkitektbyrån som ritade huset hette Dorph & Höög och var på sin tid det största arkitektkontoret i Norden. De ritade en tredjedel av alla fastigheter som uppfördes i Stockholm mellan 1898 och 1910.

Huset byggnadsminneförklarades av länsstyrelsen år 1991. Byggnadsminnesförklaring sker enligt bestämmelser i kulturminneslagen och är det starkaste kulturhistoriska skydd en byggnad i Sverige kan åtnjuta. Byggnadsminnesmärkningen anger att byggnaden har bedömts vara så pass speciell och värd att bevara och vårda att den förs in i en speciell kategori där särskilda regler gäller. Bland de fem övriga byggnader på Kungsholmen som är byggnadsminnesklassade finns t ex Rådhuset.

Titania har under år 2012 varsamt restaurerar fastigheten och arbetena har skett i nära samråd med arkitekter, byggnadsantikvarier och berörda myndigheter. Stiltypiska utsmyckningar så som bröstpaneler, dörröverstycken, stuckaturer, stjärnparkettgolv, skänkkakelugnar med mera är bevarade. Resultatet är helt fantastiskt och måste ses på plats!

Fakta:

Bostadsrättsförening: Brf Vindruvan 10

Adress: Hantverkargatan 22

Byggnadsår: 1900-1901

Totalrenoverat år: 2012

Antal våningar: 4

Hiss: Ja

Antal lägenheter: 5 lägenheter om totalt 818 m2. (Fyra lägenheter med 6 rum på 198 m2 samt en lägenhet med ett rum på 26 m2)

Antal lokaler: 2 lokaler om totalt 278 m2.

Balkong: Ja

Tvättstuga: Nej, tvättmaskin och torktumlare i varje lägenhet.

Förråd: I källare och på vind.

Finansiering: Möjligheter till förmånliga lån via Ålandsbanken. Kontakta mäklaren för mer information.

Pris: Se mäklarens hemsida nedan.

Mäklare och kontaktperson:

Kontakta mäklaren Peter Messeter på Fredegårds Fastighetsbyrå för föranmälan för att delta på visning av lägenheterna, telefon: 08-660 07 20, mobiltelefon: 070 421 76 03, E-post: peter@fredegard.se Hemsida: http://www.fredegard.se/objekt/OBJ27440_1214535703

Visningar

Visningar kommer att ske söndag 23/9 kl 14.00-15.00 samt måndag 24/9 kl 17.30-18.30. Varmt välkomna!

Bilder och viktig information om försäljningen

Bilder och mer information om lägenheterna finns på Fredegårds Fastighetsbyrås hemsida http://www.fredegard.se/objekt/OBJ27440_1214535703

Ekonomisk plan för Brf Vindruvan 10 http://pics.objektdata.se/_media_/27440/SFD03D75A96FD674FA1A914086D06F9E414.pdf

Information om försäljningen http://pics.objektdata.se/_media_/27440/SFD1B160444D1784EDD945DC878A8304765.pdf