Titania utför totalrenovering av fastighet i Rinkeby för Svenska Bostäder

Titania utför totalrenovering av fastighet i Rinkeby för Svenska Bostäder

I Kv. Kvarnseglet, på Vimmerbyplan 15-33 i Rinkeby har Titania på utförandeentreprenad fått i uppdrag att totalrenovera två huskroppar utvändigt och invändigt. Fastigheten ägs och förvaltas av Svenska Bostäder.

Projektet avser totalrenovering av Kv. Kvarnseglet 5 i Rinkeby samt en option avseende renovering av Rinkeby 2:9 (tvättstuga, samlingslokal och miljöstuga). Husen är en del av miljonprogrammet som byggdes under 1970-talet och är i stort behov av upprustning. Entreprenaden avser ombyggnad av två huskroppar med en gemensam gård och park. Husen är tre våningar höga med en underliggande källare där det idag inryms allmänna utrymmen och lokaler. Total finns det 60 lägenheter i husen. Alla hyresgäster kommer att evakueras under produktionstiden.

Järvalyftet är en långsiktig investering för att förbättra levnadsvillkoren i stadsdelarna kring Järvafältet dvs. Akalla, Hjulsta, Husby, Kista, Rinkeby och Tensta. Målsättningenär att genom medverkan från boende och samverkan med andra parter skapa en positiv social och ekonomisk utveckling som gör Järva till ett område dit många vill flytta och stanna kvar.

Järvafältet ska vara en motor för tillväxt i hela Stockholm. För att nå dit krävs medvetet arbete inom fyra huvudområden:

- Bra boende och mer varierad stadsmiljö

- Trygghet i vardagen

- Stärkt utbildning och bra språkundervisning

- Fler jobb och ökat företagande

Järvalyftet utgår från Vision Järva 2030 som fastställdes av Stockholms kommunfullmäktige våren 2009. Visionen är det övergripande mål dokumentet i arbetet med Järvalyftet.

Mer information om Järvalyftet finns på Stockholms stads hemsida.

Svenska Bostäders hemsida.