​Efter #metoo: Tjejzonen satsar på förstärkt stöd till våldsutsatta tjejer

Under hösten extrasatsar den ideella stödorganisationen Tjejzonen på utökat stöd till våldsutsatta tjejer mellan 10 och 25 år. Genom bidrag från Socialstyrelsen startar organisationen stödgrupper online där tjejer kan dela erfarenheter i grupp och kommer även erbjuda gratis juridiskt stöd för tjejer.

– Det här är ett unikt stöd och det behövs mer än någonsin med tanke på #metoo och den senaste tidens larm om sexuellt våld mot tjejer, säger Maria Munkesjö, verksamhetschef på Tjejzonen.

Stödgrupper online är ett chattrum där tjejer kan mötas i grupp med stöd av en utbildad kvinnlig volontär, en så kallad Storasyster. Tjejerna är anonyma och får berätta hur mycket eller lite de vill till gruppen. Tjejzonen har tidigare haft stödgrupper online och vill nu nå främst tjejer som blivit utsatta för någon typ av våld.

Våldsutsatta tjejer vanligt förekommande

En kartläggning av Tjejzonens stödchatter visade att våld är vardag hos en stor del unga tjejer, både i verkliga livet och på nätet. Av cirka 300 samtal under en månad handlade en femtedel av samtalen om våld, särskilt sexuella övergrepp. Enligt en studie från stiftelsen Allmänna Barnhuset* har en av fem skolungdomar blivit utsatta för sexuella övergrepp. En annan studie från Mittuniversitetet** visar att det finns en stark koppling mellan sexuella övergrepp och psykisk ohälsa hos tjejer.

– Eftersom statistiken är så alarmerande behövde vi sätta in extraresurser. Vi har lyssnat på vad tjejerna behöver och stödgrupper online är en stödform som är mycket uppskattad. I gruppen stöttar de varandra och de visar att ingen är ensam. På det sättet kan stigmat minskas kring att ha blivit utsatt för våld. Det kan dessutom kännas lättare att chatta i stället för att sitta framför någon, säger Maria Munkesjö.

Tillsammans med stödgrupper online kommer Tjejzonen även satsa på ett utökat gratis stöd inom juridiska frågor. Mejlstödet ”Fråga Juristen” är öppet för alla tjejer och anhöriga som har frågor om till exempel okej sex, samtycke eller hur man går tillväga när man anmäler ett brott. Anna-Karin Szega, som också är Storasyster på Tjejzonen, är en av de jurister som jobbar ideellt för att svara på frågorna:

– Det kan vara svårt att förstå juridik. Många funderar på hur reglerna ser ut och om en själv eller ens kompis blivit rättvist behandlad. Det minsta vi kan göra är att dela med oss av vår kunskap på ett lättfattligt sätt och samtidigt stötta tjejerna, säger Anna-Karin Szega.

* Stiftelsen Allmänna Barnhusets rapport ”Det gäller en av fem”, 2014: http://www.allmannabarnhuset.se/wp-content/uploads/2015/11/Det-g%C3%A4ller-1-av-5.pdf

** Heléne Zetterström Dahlqvist, avdelningen för hälsovetenskap, Mittuniversitetet, 2016: https://www.miun.se/siteassets/forskning/disputationer/helene-zetterstromdahlqvist_spikblad.pdf

• Juridik

Tjejzonen är Sveriges största stödorganisation för tjejer. Vi möter dagligen tjejer mellan 10 och 25 år som behöver någon som lyssnar på deras berättelser, tankar och känslor. Tjejzonen bildades 1998 och har idag cirka 10 000 samtal med unga tjejer per år via 200 ideellt engagerade Storasystrar. Tjejzonen är verksam över hela landet och har sitt kansli i Stockholm. Tjejzonen är medlemmar i FRII och har 90-konto.

Maria Munkesjö

Operativ chef & stödverksamhetsansvarig Stödverksamhet 0707-647841