Nyskriven musikal ger Tjejzonen 200 000 kronor för att motverka psykiska ohälsa

Drygt 200 000 kronor doneras i dag till stödorganisationen Tjejzonen av den ideella föreningen Arts & Hearts. Det är pengar som samlats in från den nyskrivna musikalen “Det syns inte” som under hösten spelats för fulla hus på Playhouse Teater i Stockholm. Syftet är att lyfta frågan om psykisk ohälsa och stötta Tjejzonens arbete för att minska den psykiska ohälsan hos tjejer. Årets föreställning gav så överväldigande publikreaktioner att den ska sättas upp igen för att musikalen och dess viktiga budskap ska nå en bredare publik. Nypremiär sker i mars på Maximteatern i Stockholm.

Psykisk ohälsa är vår tids största folkhälsoutmaning. Socialstyrelsens rapport den 13 december* visar att psykisk ohälsa hos barn i åldern 10 till 17 år har ökat med över 100 procent på tio år. De som mår sämst enligt flera rapporter är de unga tjejerna.

– 57 procent av dagens femtonåriga tjejer anger att de varje vecka mår dåligt för att de känner nedstämdhet, har ont i magen eller huvudet. Då måste vi stanna upp – hela samhället måste fundera över hur vi egentligen lever våra liv. Det var utifrån detta som musikalen växte fram, säger Ulrika Larsson, en av manusförfattarna och musikalens regissör.

Musikalen tar upp frågor om ensamhet, ångest, dålig självkänsla och hur svårt det kan vara att släppa någon innanför fasaden och göra sig hörd. Men musikalen är inte bara mörk, utan det ryms mycket humor i de nyskrivna låtarna. Många i publiken har känt igen sig själva och sitt eget liv med nummer som skojar om yoga, mindfulness, skolstress och verklighetsflykt till bokklubbar.

Tjejzonen, som arbetar med att förebygga psykisk ohälsa hos unga tjejer, och som också mottagit det insamlade beloppet, ser det växande behovet av stöd.

– Vi har ett enormt tryck på våra resurser och kan inte möta allas behov. Därför är det viktigt att frågan lyfts bredare och att fler aktörer i samhället gör sitt för att stoppa den negativa utvecklingen, säger Maria Munkesjö, verksamhetschef på Tjejzonen.

Sociala medier kan leda till negativ självbild

– Det finns flera anledningar till att människor mår sämre idag, men en bidragande orsak kan faktiskt vara sociala medier. Det har visat sig att tiden vi tillbringar på sociala medier är kopplat till en ökad risk för depression. Anledningen är sannolikt att den jämförelse man gör mellan andras och ens eget liv kan leda till en negativ självbild säger Sissela Nutley, manusförfattare tillika disputerad hjärnforskare.

Hon fortsätter:

– När vi tittar på kroppsbilder som ligger nära idealet reagerar kvinnor med områden i hjärnan som är kopplade till ångest och rädsla till större grad än män på respektive kroppar. Det är inte konstigt att unga tjejer mår allt sämre med tanke på detta.

Nypremiär och ett ökat samarbete

Arts & Hearts vill bredda sitt arbete och möjliggöra samverkan mellan näringsliv, skola, forskning, föreningsliv och kulturliv där musikalen ska fungera som ett verktyg för att börja samtala om psykisk ohälsa.

– Vi vill nå ut till så många som möjligt. Alla delar av samhället måste kraftsamla för att förändra situationen, och vi tror och hoppas att musikalen kan vara en början på viktiga samtal, säger Ulrika Larsson.

Med i musikalen är flera väletablerade skådespelare så som Steve Kratz och Molly Nutley, som vill lyfta frågan om psykisk ohälsa bland unga. Alla inblandade har ställt upp gratis så att intäkterna från biljettförsäljningen oavkortat går till stödorganisationen Tjejzonen.

Nypremiär av “Det syns inte” är på Maximteatern den 15/3, 16/3 och 17/3 2018.

Biljetter: www.artsandhearts.se

Kontaktinformation

Sissela Nutley, manusförfattare Arts & Hearts, 070-982 01 92, info@artsandhearts.se

Lotta Zetterqvist, insamlingsansvarig på Tjejzonen, 070-764 78 40, lotta.zetterqvist@tjejzonen.se

Tjejzonen – Sveriges största stödorganisation för tjejer

Tjejzonen är Sveriges största stödorganisation för tjejer. Vi har sedan 1998 arbetat förebyggande för att stärka tjejers psykiska hälsa. Genom samtal med en Storasyster som är volontär ger vi stöd och kraft till att må bättre. www.tjejzonen.se

Arts & Hearts – en ideell förening på scen

Arts & Hearts är en grupp människor som använder sig av scenkonst för att tillsammans bidra till ett välgörande ändamål. Tillsammans med riktigt talangfulla personer sätter vi upp föreställningar där alla intäkter oavkortat går till utvalda organisationer och stiftelser som bidrar till att göra världen bättre. Föreningen grundades 2015. www.artsandhearts.se

*Ny rapport från Socialstyrelsen: http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2017/kraftigokningavpsykiskohalsahosbarnochungavuxna

• Hälsoorganisationer

Tjejzonen är Sveriges största stödorganisation för tjejer. Vi möter dagligen tjejer mellan 10 och 25 år som behöver någon som lyssnar på deras berättelser, tankar och känslor. Tjejzonen bildades 1998 och har idag cirka 10 000 samtal med unga tjejer per år via 200 ideellt engagerade Storasystrar. Tjejzonen är verksam över hela landet och har sitt kansli i Stockholm. Tjejzonen är medlemmar i FRII och har 90-konto.

Andrea Thiger

Presskontakt Kommunikatör Kommunikation 076-313 44 94