”Utsatta tjejer mår sämre under sommaren”

Långt ifrån alla unga tjejer relaterar sommarlov till lata och härliga dagar. Istället ökar utsattheten när skolan stänger för sommaren och alkoholkonsumtionen kulminerar. Därför håller Tjejzonens sommarchatt öppet för sjätte året i rad.

— Under juni, juli och augusti mår många utsatta tjejer sämre eftersom de vanliga rutinerna försvinner. Samtidigt som möjligheten att söka hjälp och röra sig utanför hemmet är som lägst. Sommarchatten fyller ett tomrum för de tjejer som annars har skola, fritidsgård eller behandling som sitt stöd, förklarar Lotta Zetterqvist, verksamhetschef på Tjejzonen.

Under 2014 tog volontärerna på Tjejzonens sommarchatt emot 730 samtal med tjejer som behövde någon att prata med. Vanliga ämnen på chatten var ångest, nedstämdhet och ätstörningar.

Chattsamtalen besvaras av volontärer som är utbildade i stödsamtal av Tjejzonen och som får kontinuerlig handledning. En av volontärerna som engagerar sig i sommarchatten är Sara Norling.

— Jag hoppas på att få vara en vuxen som kan lyssna och finnas där när kanske ingen annan gör det. Så att sommaren kan få bli vila och glädje även för dem som behöver lite stöd ibland, säger Sara Norling, volontär på sommarchatten.

Tjejzonens sommarchatt håller öppet från den 15 juni, varje söndag till torsdag mellan klockan 20 - 22.

Fakta Tjejzonens sommarchatt:

• Tjejzonens sommarchatt har varit öppen varje sommar sedan 2010
  • Sommarchatten är öppen 15 juni - 9 augusti, söndag till torsdag mellan kl. 20 - 22 på Tjejzonen.se
  • 2014 tog sommarchattens volontärer emot 730 samtal
  • Av dessa 730 chattsamtal handlade en fjärdedel om ångest och nedstämdhet. Andra vanliga ämnen var till exempel ätstörningar och ensamhetskänslor
  • 6 av 10 svenskar att de dricker mer under semestern