Halländska producenter och ICA-handlare knöt nya affärskontakter

Halländska producenter och ICA-handlare knöt nya affärskontakter

Flera nya affärskontakter knöts mellan ICA-handlare och halländska matproducenter och många goda försäljningsråd delades ut när LRF och ICA bjöd in till matmässan Lokala affärer på Tjolöholms Slott den 28 april. LRF har sedan tidigare ett nära samarbete med Tjolöholms Slotts skördefest, där lokala producenter uppmärksammas.

Mässan var en pilotsatsning och ingår i det samarbete som LRF och ICA inledde i september 2013 för att fler lokalproducerade produkter ska kunna erbjudas i ICA:s butiker. Drygt 20 producenter ställde ut, och handlare och personal från åtta ICA-butiker kom för att träffa dem.

Viktig samarbetspartners för Tjolöholm

LRF är en viktig samarbetspartner för Tjolöholms Slott under den årliga skördefesten i oktober. Under skördefesten erbjuds konsumenterna information från bönderna om hur maten produceras, de kan köpa varor direkt från producenten, smaka på den i de olika evenemangsserveringarna och  få information om i vilken affär de kan köpa de lokala produkterna.

Lokala produkter viktiga

Grönsaker, tomater, honung, svamp, kött, mjöl, öl, ägg ... Många olika produkter visades upp och exempelvis Dan Andersson från ICA Supermarket i Ullared gjorde en ny upptäckt när han besökte Ulvereds hjorthägns monter.

– Jag köper liknande produkter från Skåne idag. Jag har inte tänkt på att det finns sådant på nära håll, sade han och lämnade montern med ett nytt telefonnummer i sin lista.

Marknadspanel gav uppskattade försäljningsråd

Ett viktigt inslag i mässan var bedömningen från en marknadspanel bestående av Stefan Eriksson, Årets Kock 2005, Tove Laveskog, ICA-kökets kock, Tony Wallin, chefredaktör på ICA Buffé, Anna Lindquist, ICA-handlare på Supermarket Vallås, och Sören Persson, livsmedelsstrateg på LRF.

– De tog upp saker som man inte tänkt på. De tyckte att vi skulle "nörda in" oss, berättade Fredrik Borekull, som visade ägg från Borekulla gård.

Företagets värphöns är av sorten Bovan och av panelen fick han rådet att ange detta på varuetiketten. De allt mer medvetna konsumenterna frågar nämligen ofta efter raser, sorter med mera och att ange dessa är en väg att öka försäljningen.

Viktigt att berätta en story

Råden handlade också om logotyper, förpackningar med mera. Det gäller att sticka ut i mängden. Helst ska man också ha en story att berätta, betonade bland annat Dan Jacobson, ICA Sverige AB, i det föredrag om hur man gör affärer med ICA som ingick i mässan.

– Det är en sak att sälja varan en gång till butiken. Men om inte någon konsument plockar varan ur hyllan så är det kört. Då kan man inte sälja igen. Man måste arbeta med lite större skyltar och med att dema i butiken. Gör man det så stannar kunden och provsmakar. Då kan man också berätta sin historia, den lokala storyn bakom produkten, sade Dan Jacobson.

Vill komma även på nästa mässa

Pilotsatsningen, som skedde i samarbete med Tjolöholms Slott, syftade till att ta reda på vad mässor som denna ger för resultat när det gäller att skapa nya affärskontakter. En liknande mässa hölls också i Östergötland för någon vecka sedan.

– Vi är nöjda med resultatet i Halland. Utvärderingen visar att merparten av deltagarna kan tänka sig mässan om ett återkommande event och vill i så fall vara med igen, säger Lars-Anders Knutsson, företagsutvecklare på LRF Halland.

Maria Förssell Six

Husfru 0300-40 46 11