Julbordspremiär på Tjolöholms Slott

Julbordspremiär på Tjolöholms Slott

Nu startar julbordssäsongen på Tjolöholms Slott. Först ut är ett företag på torsdagen som abonnerat hela slottet, och på fredag är första julbordstillfället för allmänheten. Julbord serveras i slottet och i Storstugan fram till 20 december.

Anrikt julbord

För hundra år sedan firade greveparet Bonde julen på Tjolöholms Slott tillsammans med familj och vänner. I slottshallen restes en högväxt julgran, vackert dekorerad i vitt och silver. Än idag placeras julgranen på samma plats varje jul, alltid med dekorationer i silver och vitt.

När julbordet idag dukas upp på Tjolöholms Slott, är det inspirerat av julfirandet på slottet under greveparet Bondes tid. Precis som då dukas julmåltiden upp i stora hallen, för att sedan avnjutas i brasans sken i slottets pampiga matsal. Den forna ägarfamiljen härstammar från Skottland och England, och på dagens julbord finns flera brittiska specialiteter, t ex rökt hjorthjärta och Cranachan, en traditionell skotsk dessert med vaniljcrème, havregryn, röda bär och whisky. Jakter var vanligt förekommande på Tjolöholm och på julbordet finns flera viltdelikatesser, bland annat hjortkorv och vildsvinspastrami. Naturligtvis finns det mer moderna inslag på julbordet samt lokala specialiteter såsom halländsk grönkål och pepparrotsbakad lax. Sammanlagt serveras över sextio rätter på slottets julbord, skapade av köksmästare Jerker Andersson.

Slottsmässigt julfirande

För julbordsgästerna inleds kvällen i det moriska rökrummet där husorna, i sina sekelskifteskläder, serverar glögg och slottets pepparkakor. I slottshallen sprakar den öppna spisen och det stora julbordet upptar nästan hela salen. Det är levande musikunderhållning vid flygeln och julmåltiden intas sedan i slottsmatsalen, precis som det alltid har varit, i generation efter generation.

Halländskt julbord i Storstugan

I den gemytliga Storstugan, en gång byggt för arbetarna på godset, serveras ett mindre julbord i nationalromantisk stil, med närproducerade och ekologiska råvaror.

Maria Förssell Six

Husfru 0300-40 46 11