Think lean power, think Toyota – med bränsleeffektivitet och körkänsla

Toyota Material Handling fortsätter att investera i resurseffektiv teknik. Nu finns hela Tonero-serien av motviktstruckar tillgänglig med effektivare och renare motorer utan att kompromissa med kapaciteten. Våra kunder kan välja mellan diesel- och gasolmotorer med antingen hydrostatisk transmission eller momentomvandlare. Samtliga modeller är utrustade med LSPS (lastkännande servostyrning) som ger ökad bränsleeffektivitet och bättre körkänsla.

Fullständigt utbud av hydrostat-modeller
Alla diesel- och gasolmodeller upp till 3,5 ton finns nu tillgängliga med hydrostatisk transmission (HST). Detta innebär att Toyotas kunder kan välja mellan två olika transmissionstyper: Hydrostat ST eller momentomvandlare. Det innebär att kunderna kan välja en truck som uppfyller deras verksamhetsbehov till punkt och pricka. Våra kunder kan vara säkra på att alla motviktstruckar i Tonero-serien ger resurseffektiv kapacitet tack vare nedanstående framsteg.

Lastkännande servostyrning hos Tonero-serien
Alla modeller i Tonero-serien, oavsett om de drivs med diesel eller gasol, eller om de har momentomvandlare eller hydrostatisk transmission, finns nu tillgängliga med lastkännande servostyrning, även kallad Load Sensing Power Steering (LSPS).

Detta innebär inte bara att föraren nu har en behagligare och mer intuitiv körkänsla, utan också att truckens styrutslag är konsekvent oavsett hur mycket lasten väger. Den här tekniken ger även en avsevärt lägre bränsleförbrukning – mellan 7 och 14 procent lägre, beroende på vilken modell man väljer. Detta ger i sin tur en ännu lägre total ägandekostnad.

Resurseffektiva motorer
Hemligheten bakom Toneros bränsleeffektivitet ligger i modellens motorer som via kontinuerliga förbättringar (Kaizen) har utvecklats för både gasol- och dieselfordon. Den högeffektiva dieselmotorn 1ZS är bränslesnål samtidigt som den är enastående kraftfull och snabb, medan dieselmotorn 1DZIII har genomgått kontinuerliga förbättringar för att göra den ännu mer kostnadseffektiv.

Motorn 1ZS uppfyller emissionskraven enligt Steg 3B, vilket är en garanti för låga koldioxidutsläpp. En annan fördel med den här motorn är att oberoende bränsleförbrukningstester har visat att den är mindre känslig för intensiv körning, samtidigt som den är mycket kraftfull vid alla hastigheter.

Dessutom förbättrar 1ZS körkomforten; utöver att motorn klarar alla kapaciteter och tillämpningar ger den låga vibrations- och ljudnivåer. Tack vare dessa egenskaper hos den energieffektiva motorn får föraren en bekväm arbetsmiljö, samtidigt som våra kunder får en snabb avkastning på sina investeringar.

Toyota Material Handling Sweden är Sveriges ledande leverantör av truckar och därtill kopplade tjänster som truckservice, reservdelsförsörjning, uthyrning, finansiering och förarutbildning. Våra lösningar för en säkrare och effektivare materialhantering kompletteras med autotruckar, Toyota I_Site fleet management samt analys och rådgivning.

Vi marknadsför ett heltäckande sortiment av truckar, där BT och Toyota kompletteras med Kalmar. Företaget utför också service på marknadens samtliga märken. Antalet medarbetare är cirka 440, varav drygt 270 ingår i den rikstäckande serviceorganisationen.

I vår strävan efter överlägsen kvalitet genomsyrar The Toyota Way vår företagskultur, våra ideal och vårt sätt att arbeta.

Läs mer påwww.toyota-forklifts.se

Presskontakt Communication Manager tf +4672 530 05 30