Innis & Gunn släpper fjärde utgåvan i den limiterade ekfatslagrade serien Vanishing Point - VP04.

Skotska bryggeriet Innis & Gunn släpper en exklusiv Imperial Stout lagrad hela 450 dagar på amerikanska bourbonfat. Vanishing Point 04 är en smakbomb på 11% där bryggmästaren Dougal Sharp verkligen tagit ut svängarna. 20 000 flaskor av denna fylliga stout i presentförpackning kommer att förgylla Systembolagets hyllor från den 15 december. Bäst före datumet är augusti 2025 vilket indikerar att ölen går utmärkt att lagra i en sval ölkällare en god stund bortom detta årtal för den som vill. Artikelnumret är 1146101, 500 ml och pris 59:90 kr.

Innis & Gunn, en pionjär inom fatlagrad öl, lanserar nu sin fjärde utgåva i den enormt framgångsrika Vanishing Point serien; VP04.

Vanishing Point serien är resultatet av när Innis & Gunns bryggares kunskap och passion sammanstrålar med ambitionerna att skapa exceptionella öl som är både distinkta och banbrytande. De absolut bästa ingredienserna som går att få tag på, väljs ut för hand med bara en sak i åtanke - smak.

Den kraftfulla och smakrika VP04 i stilen Imperial Stout har en alkoholhalt på 11% och har lagrats på first-fill bourbonfat i hela 450 dagar. Den längre lagringstiden har gjort ölen silkeslen och gett den ett mycket stort smakdjup och en kraftig karaktär.

VP04 har allt som kännetecknar bryggeriets 'Collector Edition' utgåvor; en small batch serie i begränsad upplaga som är unik, banbrytande och tänjer på gränserna för ölbryggning.

Vanishing Point 04 är den fjärde i raden limiterade utgåvor som Innis & Gunn släppt i Sverige under 2020. Denna öl följer i spåren av de framgångsrika lanseringarna av både VP03, Islay Whisky Cask och Quarter Cask som tidigare i år tagit slut rekordsnabbt på Systembolaget.

Dougal Gunn Sharp, grundare och Master Brewer på Innis & Gunn, säger: ”Kreativitet och originalitet ligger i hjärtat av allt vi gör och Vanishing Point 04 är ett uttryck för vår önskan att brygga gränsöverskridande, smakrik öl. VP04 är en fantastisk, balanserad och djärv öl som är fullkomligt packad till bristningsgränsen med smak. Den har mognat i first-fill bourbonfat i vårt fatlagringshus i Perth i över 10 000 timmar och vi jobbar redan nu på nästa utgåva i serien, VP05 – som lagras i single malt whiskyfat - för att sedan släppas i slutet av 2021.”

Vanishing Point 04 släpps i 20 000 exemplar på Systembolaget den 15 december. Artikelnumret är 1146101, flaskan är 500ml och pris 59:90 kr.

Produktfakta

Doft: Mustiga torkade röda frukter med massor av ek, karamell och toffee

Smak: Rostad, choklad och bränd maltkaraktär

Avslut: Behagligt fyllig karamell och värmande bourbontoner

Malt: Ale malt, roasted barley, amber malt och chocolate malt

Humle: Super styrian

ABV: 11%

IBU: 45

Format: 500ml flaska som säljs i presentförpackning

Om Innis & Gunn

Sedan starten 2003 har Innis & Gunn vuxit till att bli ett av Storbritanniens mest framgångsrika internationella craft bryggerier. Bryggeriet är en pionjär inom ekfatslagrad öl och använder två metoder för att smaksätta sin öl; dels genom lagring av öl i ekfaten och dels genom ett innovativt sätt att lägga faten i ölen utvecklad av bryggmästaren och grundaren Dougal Gunn Sharp. Se hur Innis & Gunn smaksätter sin öl här: www.innisandgunn.com/brewery/barrel-aging.

Innis & Gunn har vunnit över femtio priser under det senaste decenniet och är kända för sin kvalitet både på sin hemmamarknad och internationellt. Nyligen vann de Scottish Brewery of the Year och guld och silver medaljer för sina produkter i 2019 års New York International Beer Competition, guld i 2017 års Monde och Scottish Beer Awards and Export Business of the Year i Edinburgh Chamber of Commerce Business Awards 2020.

Innis & Gunn utnämndes nyligen till det mest rekommenderade öl- och cidermärket i Storbritannien av YouGovs BrandIndex. 83,1% av de tillfrågade sa att de skulle rekommendera Innis & Gunn till en vän eller kollega *. Varumärket är ett av endast två oberoende ägda företag på listan.

*Metodik:YouGov BrandIndex granskade alla sina 1 549 varumärken för deras “rekommenderade poäng”, den som frågar kunder av ett visst varumärke: "Skulle du rekommendera varumärket till en vän eller kollega?", Vilket ger andelen av ett varumärkes kunder som är villiga att rekommendera det till andra.

Rankningsdata samlades in mellan 1 januari 2019 och 31 december 2019. Alla märken måste ha minst N på 100 och måste spåras i minst 12 månader för att ingå i rankningen.