Munkebo Mikrobryg - riktig öl från Fyn

Munkebo Mikrobryg - riktig öl från Fyn

Danska mikrobryggeriet Munkebo Mikrobryg släpper nu fyra intressanta öl i Sverige. Gleipner Imperial Black IPA, Hjemstavn Ale, Ragnarok Porter och Valhal Single Hop Comet Pale Ale heter ölen och finns tillgängliga via Systembolagets beställningssortiment.

Munkebo Mikrobryg är ett danskt mikrobryggeri med djupa rötter i den danska bryggtraditionen. Trädet i Munkebos loggo är ”Yggdrasil” hämtat ur den fornnordiska mytologin, vilket är huvudtemat och formspråken i samtliga ölsorter från Munkebo.

Bakom Munkebo Mikrobryg ligger Claus Christensen som har lång erfarenhet som brewmaster både i Danmark och i Bayern i Tyskland. Claus, har en magisterexamen i biologi vid Köpenhamns Universitet och är otroligt intresserad av microbiologin bakom ölet och vad som sker före, under och efter bryggprocessen.

Bland annat har han tagit fram en egen jästsvamp för bryggning vilket är ytterst svårt. Claus och hans Munkebo har vunnit massor av fina internationella utmärkelser för sin öl och har erövrat ett flertal Danmarks-mästerskap och även Skandinaviska-mästerskap i ölbryggning. Sammantaget har Claus vunnit 21 olika medaljer och priser under de senaste 4 åren.

Råvarorna som används vid Munkebo Mikrobryg är till största del lokalproducerade.

Gleipner Imperial Black IPA

Grymt cool imperial black IPA med hela 197 IBU från mästaren Claus Christensen!! Humlad med Chinook, nugget, columbus, centennial och simcoe. Gleipner Imperial IPA levererar magiskt smakdjup. Du finner mörk choklad, finstämda kaffetoner, toner av tallbarr och citrus. Trots sin extremt höga IBU är denna öl faktiskt riktigt balanserad och inte alls den käftsmäll du förväntar dig. Ett måste för den som älskar humlesmak och som vill utmana sina sinnen och prova en av de vassaste imperial stouts där ute just nu.

Malt: Pilsner, Cara120, Rostad kornmalt, Black, Cara20 Humle: Chinook, Nugget, Columbus, Centennial, Simcoe IBU: 197 ABV: 9,4 %
Nr: 89396 Pris: 44.90 kr Alkoholhalt: 9,4 %

Hjemstavn Ale

En sann dansk Ale, bryggd med de bästa lokala råvaror från området kring bryggeriet, som ligger i en gammal kvarn några km söder om Munkebo. Man använder kornmalt från ön Fyn och humle som man har hittat på lokala herrgårdar och slott, men för att inte hämma tillväxten på lokal humle, använder man pilgrimer-humle för att skapa balans mellan bitterhet och arom. Så här har öl smakat i Claus hemby i århundraden, en grymt god dansk hembrygds ale fullproppad med härliga smakaromer men som samtidigt är otroligt balanserad och god att dricka. Sist men inte minst är Hjemstavn skapad med hjälp av ölkonstnären och bryggmästare Christensens egna framodlade jästsvamp.

Malt: Fynsk kornmalt (lokalt odad) Humle: Pilgrim IBU: 25 ABV: 4,7 %
Nr: 89250 Pris: 31.90 kr

Ragnarök Porter

Mäktig porter bryggd med massor av mörkrostad malt som ger ölet dess djupa färg och intensiva smaker av bland annat choklad och kaffe. Ölet har fått sitt namn av Ragnarök, som är dagen då gudar och jättar går ut i krig och världen går under. Ordet betyder Guds öde och innebär att de flesta gudar och jättar kommer att dö i den sista och avgörande striden. Detta är en tvättäkta porter och precis i stilen så som man drack sin porter de i engelska hamnpubarna på 1800-talet …men med Munkebos unika touch förstås. Vågar du mötas i den avgörande striden i Ragnarök?

Malt: Vienna, Black, Cara120, Special B, Rostad kornmalt Humle: Northern Brewer IBU: 68 ABV: 6,5 %
Nr: 89159 Pris: 37.90 kr Alkoholhalt: 6,5 %

Valhal Single Hop Comet Pale Ale

Singel hop Comet pale ale bryggs med Hallertauer Comet-humle som ger en läcker doft och smak av bitterhet, barrskog och citrus. Den bör serveras kall, cirka 5-7 grader Celsius. Ölet har fått sitt namn efter Odens Kungliga slott, Valhalla, i Asgård. Fallna döda krigare kommer hit och måste kämpa för Odin i Ragnarök.

Malt: Pilsner, Cara120, Vete Humle: Comet IBU: 27 ABV: 6,0 %
Nr: 82231 Pris: 37.90 kr Alkoholhalt: 6 %