Kola vann populär godistävling

Toms ställde två populära smaker mot varandra – då var det klassisk, gräddig Kola-smak som vann över sin namne Cola. 64 procent av de som tävlade om en drömresa värd 25 000 kronor röstade på Kola.

Det var under en sommarkampanj som Toms valde att ställa två klassiska smaker på Pingvin-stång mot varandra. I ena ringhörnan stod den klassiska, gräddiga och traditionstyngd Kola. I andra hörnan var den lite kaxigare, ungdomligare och läskande Cola.

Väldigt många uttryckte positiva känslor kring båda, men det var framför allt den trygga Kola-smaken som föll de tävlande i smaken, hela 64 procent.

– Väldigt många har en relation till våra Pingvin-stänger, men vi vill ytterligare lyfta produkten och framför allt de olika smakerna som finns. Detta tyckte vi var ett lättsamt sätt att göra det på, speciellt med tanke på namnlikheten på stängerna, säger Toms marknadschef, Ola Göransson.

En bit över 2500 personer deltog i tävlingen på hemsidan pingvingodis.se. En lycklig vinnare får presentcheck från VING värde 25 000 kr. Tävlingen har fått stor uppmärksamhet i både butik och på sociala medier.

I samband med tävlingen lanserades även ett smaktest, där man genom att svara på några frågor fick besked om vilken Pingvinstångssmak man är – ett resultat man sedan kunnat dela i sociala medier. Testet har gjorts över 15 000 gånger.

– Vi är väldigt nöjda med utfallet, både gällande tävlingen och smaktestet. Syftet var att tydliggöra och lyfta smakerna på våra produkter och det tycker vi att vi har lyckats med i detta fallet, säger Ola Göransson.